Jernbanenyheter

- EU-toget avsporer norsk demokrati

Mens vi følger Trumps sprell i USA, lar norske politikere folkestyret sprelle her hjemme. Denne gangen er det jernbanepolitikken som skal flagges ut til EU.

ABC Nyheter

Fylkesrådet etablerer Arktisk jernbaneforum

Onsdag 4. november la fylkesråd for samferdsel i Troms og Finnmark fram forslag om å etablere Arktisk Jernbaneforum.

Framtid i Nord

Rapporten viser at det er verre for Bryggen med bane enn biltrafikk

Hvorfor forholder ikke byråden og BT seg til essensen i rapporten?

Bergens Tidende

Bane Nor frifinnes for uaktsomt drap og uaktsom skade etter Filipstad-ulykken

Bane Nor er frifunnet for uaktsomt drap og uaktsom skade etter Filipstad-ulykken. Det statlige foretaket dømmes likevel til en bot på 10 millioner kroner.

Aftenposten

Ingen av dagens bruer oppfyller Regjeringens krav til aksellast mellom Råde og Seut

Kristoffer Hagen skriver at jernbanebrua i Hølendalen (den til venstre) som var topp moderne i 1996, må erstattes av en ny bru for at det økte kravet til aksellast som planlegges på dobbeltsporet mellom Haug i Råde og Seut skal gi mening.

Fredrikstad Blad

Testet første selvkjørende buss uten bemanning

30. oktober åpnet Statsminister Erna Solberg, Kunnskaps- og integreringsminister Guri Melby og Barne- og familieminister Kjell Ingolf Ropstad et pilotprosjekt for selvkjørende buss i Herøya Industripark i Porsgrunn.

Mynewsdesk

Skulptur av hval hindret togstyrt

I siste liten stoppet vognsettet i hvalens finne.

VG

Ny organisering av jernbanesektoren i Storbritannia

Mens persontransport på det norske jernbanenettet er i ferd med å konkurranseutsettes, går andre land i en annen retning. I Storbritannia har man nylig besluttet å avvikle anbudsregimet 25 år etter at det ble innført.

Transportøkonomisk Institutt

Jernbanens blålysetat er alltid beredt

Det hender at ikke alt går på skinner i Jernbane-Norge. Mellom 100 og 150 ganger i året er det større eller mindre hendelser som krever berging av materiell eller redning av personer.

Jernbanemagasinet

Satser på Ofotbanen

Arctic Train i Narvik er landets ferskeste og minste togselskap. Godkjennelsen kom på vårparten i år. Så kom koronaen.

Jernbanemagasinet

Nye koronarestriksjoner kan skape ytterligere pengetrøbbel for Ruter

Under koronapandemien i vår tapte Ruter 100 millioner kroner i uka. Ny koronainnstramming kan gi ytterligere pengetrøbbel for kollektivselskapet.— Vi vet ikke hva nye tiltak betyr for økonomien vår, opplyser Ruter.

Vårt Oslo

Trekker sammen for mer gods på jernbanen

Godstogselskapene melder om en forsiktig optimisme etter flere blytunge år.

Jernbanemagasinet

Ruter svarer på kritikken: Et godt trikkenett for flest mulig

Ny trikketrase gjennom Bjørvika, her i Dronning Eufemias gate, skaper debatt.

Aftenposten

Jobber for flere universelt utformede stasjoner

31 av 334 jernbanestasjoner i Norge er universelt utformet, mens totalt 127 stasjoner er tilrettelagt for rullestolbrukere. Bane NOR jobber stadig for å øke det tallet.

Bane NOR

Full fart på rett spor

Da Camilla Osaland blant annet hadde vært driftsleder for en trampolinepark i noen år, dukket det opp en annonse på Facebook som traff henne både i hodet og hjertet. Avsender var Lokførerskolen, og det var bare å søke. Hun kom rett inn.

Jernbanemagasinet

Banebrytende arbeid

Campus Nyland er unikt i Europa. Her samles kompetanse for å kunne gjennomføre den digitale signalrevolusjonen på norsk jernbane.

Jernbanemagasinet

Nordlaks jubler for sjømat-tog

Nordlaks er glad for at direkteruten mellom Narvik og Malmø i dag startet opp.

Vesterålen Online

Osäker framtid för Lennakatten – stationen kan tvingas flytta

Lennakattens station mitt inne i Uppsala är hotad. När fler spår ska byggas och platsen är begränsad kan Östra station ryka. Musiejärnvägen kan bli en het politisk potatis framöver.

svt.se

Skal bruke 400 millioner til forbedring av Sørlandsbanen

Bane NOR investerer 400 millioner kroner i nye anlegg mellom Kristiansand (Krossen) og Sira.

Avisen Agder

Buss og bybane kolliderte: – Eg vart skikkeleg redd

Fleire ruter i bybanevogna knuste etter å ha kollidert med ein buss i Bergen sentrum. Fem passasjerar har fått lettare skader.

NRK Vestland

Bane NOR: Ikke mulig med midlertidige løsninger på Kolbotn stasjon

Først i 2024 vil Kolbotn stasjon være universelt utformet. Inntil da må rullestolbrukere og andre leve med dagens manglende tilgjengelighet, ifølge Bane NOR.

handikapnytt.no

Norges viktigste jernbane: Stambanen gjennom Nord-Norge

Begrepet vil om ganske få år vise seg å være korrekt. Ingen av Norges eksisterende baner – med et unntak for Ofotbanen – kommer til å være så savnet som nettopp stambanen gjennom Nord-Norge.

nye-troms.no

Skanska fikk første store Fornebubane-kontrakt

Prosjektet Fornebubanen inngår kontrakt med Skanska Norge AS på den første store entreprisen på Fornebubanen.

bygg.no

Etterlyser møter for å løse bybanekonflikten

Bergen kommune ber om snarlig avklaring rundt jernbanesporet på Koengen slik at ikke bybanetraseen til Åsane blir lidende.

Bergens Tidende

Har vi mistet troen på at tog kan erstatte bil?

Til tross for skyhøye bevilgninger til jernbanen de siste årene står Regjeringens mål for at togene skal gå i rute på stedet hvil.

Fredrikstad Blad

Jo, EU-kommisjonen får myndighet over norsk jernbane

Det er ikke hverdagskost at Norge overfører formell lovgivningsmyndighet direkte til EUs organer. Dette bør ikke tilsløres, men diskuteres åpent.

Aftenposten

Go-Ahead klar med sin første norske profilkampanje

- Vi har valgt å snakke om det faktum at tog ikke alltid er det optimale alternativet, sier kreativ leder i HyperRedink.

Kampanje

Bydrømmer brister med Bane Nor-forslag

Forslaget om å droppe dobbeltspor på store deler av Østlandet rammer store byutviklingsplaner i flere byer.

NRK

Bybanestriden fortsetter etter ny rapport

Den foreløpige rapporten om Bybanens påvirkning på Bryggen viser til en rekke negative konsekvenser. Likevel er konklusjonen at prosjektet kan gjennomføres.

Bergens Tidende

Bane Nor vil halvere antall kilometer med dobbeltspor

Bane Nor foreslår nå å droppe dobbeltspor helt til Skien, Lillehammer og Halden. Det halverer antall kilometer med dobbeltspor, og sparer 73 milliarder kroner.

NRK

Vegvesenet vil kutte fellesprosjektene - Bane NOR holder igjen

Store fellesprosjekter med parallell utbygging av vei og jernbane kan være fordyrende og ugunstig for naturen, mener veimyndighetene. Nå vil Statens vegvesen bort fra fellesprosjektene, mens Bane NOR holder døren åpen.

bygg.no

Bruker over åtte milliarder på trikk. Dette går pengene til.

I oktober har byråd Lan Marie Berg løpt fra den ene trikkeåpningen til den neste. Kanskje ikke så rart når Oslo bruker over åtte milliarder kroner på trikk.

Aftenposten

Grenseløst potensial i nordisk togtriangel

Sette seg på toget i Oslo og gå av i Stockholm under tre timer senere? Ikke science fiction, men en høyst reell mulighet hvis norske og svenske myndigheter åpner for ny organisering og finansiering av jernbane.

Transportøkonomisk Institutt

MDG-Bergs nye trikker kan stanses av Israel-boikott

Miljøbyråd Lan Marie Berg smilte fra øre til øre da de nye trikkene ble lansert. Men byrådets boikottregler kunne stanset trikkekjøpet.

Nettavisen

Nå rammes Oslo S av vekterstreiken: − Mye alvorlig som kan skje der

Nå trappes vekterstreiken opp. Onsdag morgen forsvinner de siste vekterne fra Oslo Sentralstasjon.

VG

Skal gjøre mer av jernbanejobben selv

Bane Nor kutter i bruken av innleide konsulenter, blant annet for å spare penger.

Dagsavisen

Bytter gamle sviller – blir buss for tog

Det jobbes på Jærbanen. Det medfører endringer i trafikken.

Rogalands Avis