Jernbanenyheter

Terje er forbannet på Bane Nor

– Nå raserer de hele skogen. Ødelegger for bever´n og meg. 

Østlandets Blad

Høybråten stasjon fyller 100 år i dag

Høybråten stasjon ble tatt i bruk 20. oktober 1921. Stasjonen ligger 154,6 meter over havet og tjente i tillegg som postekspedisjon fra år 1928 til slutten av 1940-tallet. 

groruddalen.no

Tiden er snart inne for ny bro

Den 75 år gamle broen med sviller og skinnegang ble hengende i løse luften. Syv måneder etter påkjør­selen er imidlertid gjenoppbyg­ging av den fredede jernbanebro­en i full gang! 

Bergensavisen (pdf)

Sølv til Sporveien i EM i digital kommunikasjon

Sporveien tok sølv i kategorien innovasjon i den internasjonale konkurransen Digital Communication Awards (DCA) 2021, for lanseringen av Oslo nye trikker. 

Sporveien

Snart klart för 750 meter långa tåg

På stora delar av det svenska järnvägarna tillåts 630 meter långa godståg. Många vill se betydligt längre tåg men Green Cargo tycker det är viktigare med lite längre godståg i verkligheten än riktigt långa godståg på ritbordet. 

jarnvagar.nu

Alla vill köra tyngre tåg

Tågen på Malmbanan väger 8 600 ton. Sedan några år körs malmtåg på 9 400 ton från Malmberget till Luleå. Green Cargo kör 3 700 ton i stålämnestågen Luleå-Borlänge. Hector Rail kör virkeståg på 3 000 ton till SCA i Östrand. 

jarnvagar.nu

Vi beklager at kundene fikk en merkelig opplevelse

Alle som ønsker å reise med Vy, er hjertelig velkommen.

Bergens Tidende

Myter om bompenger, Bybane og Bryggen

Poenget er, og kommer til å være i lang tid fremover, at vi trenger bilen i vår hverdag- og Bybanen i seg selv kommer ikke til å endre det. Hvert fall ikke i Åsane. 

Åsane Tidende

Mysteriet på Bergensbanen

Hvorfor kunne ikke en ung kvinne i rullestol få reise med toget, og hvem kunne tenkes å være de skyldige? 

Aftenposten

Nye løsninger er underveis

Den lange perioden med koronarestriksjoner har hatt stor påvirkning på livene våre, ikke minst på reisevanene, og det er ikke mange som tror at alt blir som før igjen. Mer fleksible kontorløsninger i arbeidslivet betyr at togselskapene også må tenke nytt. 

Jernbanemagasinet

Østfoldbanen blir aldri den samme

Østfoldbanen blir nå mye raskere og mer stabil. Det fortjener alle de reisende.

Bane NOR

Inngikk avtale for seks år siden: Fortsatt dårlig dekning på tog

Passasjerer sliter fortsatt med dårlig mobildekning på tog, men ingen vil ta ansvar. 

NRK

Plass eller ikke plass? Det er spørsmålet, Vy.

Jeg vil gjerne reise masse med tog, men er litt usikker på om Vy ønsker meg om bord. 

Bergens Tidende

Helge (71) venter ennå på oppreisning – 33 år etter heltedåden i den voldsomme ulykken i Follo

– Er det et godstog som kommer rett imot oss?! I et sjokkartet øyeblikk innså den erfarne lokomotivføreren Helge Lindquist på persontoget fra Moss at en forferdelig kollisjon ikke var til å unngå. 

Akershus Amtstidende

Mandag blir Sikatomta fylt opp med tog

Mandag skal Vy starte montering av togsett på Siketomta i Larvik. 

Østlands-Posten

Dette fremstår som en drittpakke

Den halvhjertede utredningen av et tunnelalternativ har med et trylleslag gjort tunnelløsningen like kulturfiendtlig som Bryggen-alternativet. 

Bergensavisen

Ni intense dager for NCCs jernbaneprosjekt

Mens Gardermobanen stanses denne uken utføres komplekse arbeider under høyt tidspress av NCC, Bane NOR og Baneservice gjennom Eidsvoll. Til sammen 227 fagarbeidere og funksjonærer er i sving under det ni dager lange totalbruddet. 

bygg.no

Ny regjering varsler offensiv jernbanepolitikk

Den påtroppende regjeringen setter klare mål for satsingen på jernbane. Det er konsernsjef Gorm Frimannslund i Bane NOR glad for. 

Bane NOR

Nå henter selv Google data fra denne norske, statlige startupen

Samferdselsdepartementets selskap Entur har gjort Norge til et ledende land på nasjonal reiseplanlegging. 

Teknisk Ukeblad

Advarer mot å stoppe togkonkurranse i Oslo

Mange togselskap kjemper om å få kjøre tog i Osloområdet. Men de rødgrønne er mot Solberg-regjeringens reform, og kan komme til å avlyse konkurransen. 

NRK

Alle de dårlige svillene på Krøderbanen er byttet

– Nå kan vi kjøre damptog helt til Vikersund igjen. 

Ringerikes Blad

Slik er satsingene på samferdsel: Solberg-regjeringen vil kutte i jernbanen

Den avtroppende regjeringen skriver at de vil satse på tog, men bevilger færre midler til neste år. 

NRK Vestland

Ny rapport viser behov for satsing på fornyelse

I Bane NORs nye rapport «Infrastatus 2020» kommer det frem at 24 prosent av jernbanenettet har en tilstand som krever vedlikehold og fornyelse de neste 12 årene. 

Bane NOR

Sverre Myrli (Ap) inviterer fagbevegelsen inn på Stortinget

Å øke godstransport på jernbanen er både Høyre, Arbeiderpartiet, SV og Senterpartiet enige om. Partiene deltok i en politisk debatt på landsmøtet til Norsk Jernbaneforbund. 

NJF magasinet

Setter av penger til nye tog og dobbeltspor på Dovrebanen

Regjeringen åpner for nye langdistansetog på Dovrebanen - og siste etappe av dobbeltsporet mellom Oslo og Hamar. 

opp.no

Dramatisk for reisende på Østlandet

Forslaget til nytt statsbudsjett vil bety kutt i kollektivtilbudet, advarer Viken fylkeskommune. 

Ås Avis

Gull for godstogene

– Dette var en gladmelding. Når støtteordningen for gods på jernbane fortsetter i 2022 samtidig som CO2-avgiften økes, hjelper det oss gründere til å kunne satse mer på godstoget på Raumabanen, sier Henning Aandal i selskapet OnRail. 

Romsdals Budstikke

Jernbanen gradvis avregulert i 30 år

Allerede for 25 år siden la Norge til rette for konkurranse på jernbanen. Lars Yngström og hans togselskap var den første private aktøren på norske spor, og han liker å bli kalt samfunnsentreprenør. 

Jernbanemagasinet

Den besværlige togturen

Etter å ha tilbragt store deler av mitt voksne liv på reisefot og med mer enn hundre land på samvittigheten, hvor rundt halvparten av dem har foregått på skinner føler jeg at jeg har lært litt om tog gjennom årenes løp. 

VG

Hurra for museet på Hamar!

Norsk jernbanemuseum er et av verdens eldste jernbanemuseer og har mye å være stolt av. I september fylte attraksjonen 125 år, og i sommer åpnet jubileumsutstillingen som forteller museets egen historie. 

Jernbanemagasinet

Oslos ukjente gategalleri: Fra stasjon til stasjon på Linje 3

Uvitende for mange, har Oslo en subkulturell kunstutstilling som pryder en rekke av t-banestasjonene på Linje 3. Her har fem stasjoner fått sine vegger prydet med gatekunstverk, laget av kunstnere på bestilling. 

Vårt Oslo

På sporet av historia

Der jernbane med damplokomotiv ein gong gjekk, kan vi sykle på opplevingsferd i Setesdalen. Vi kan møte soga om ein nedlagt jernbane, og oppleve den mangfaldige kulturen i vakre Setesdalen. 

Jernbanemagasinet

Disse to pensjonistene trenger din hjelp: – Det er mange jernbaneidioter i verden

Bjørn Bremdal (69) og Per A. Svenkesen (81) trenger både penger og hjelp. Penger fra det offentlige og hjelp fra folk som har informasjon om Bratsbergbanen. Nå er de nemlig i gang med å lage film om nettopp Bratsbergbanen. 

Telemarksavisa

Åpnet tidenes største prosjekt i Storuman: – Håper å se mindre tungtransport på veiene

Denne uka ble NLC Storumanterminalen etappe to innviet. Det er Storumans største infrastrukturprosjekt gjennom tidene. 

Rana Blad

Nå er Ulriksbanen offisielt åpnet

Det ble musikk, latter og underholdning. Statsminister Erna Solberg fikk æren av klippe snoren. 

Bergensavisen

Tenk på passasjerene, la banen gå over Bryggen

Tunnel er et dårlig alternativ. Noen vil prioritere at folk skal være nødt til å bli transportert langt inn i en tunnel med lange avstander ut til dagen. 

Bergensavisen

Bane Nor skal sjå om det er mogleg å leggja noko av Jærbanen ut i Frøylandsvatnet

Dobbelsporet gjer at ein del av Klepp stasjon kan bli lagt ut i Frøylandsvatnet. 

Jærbladet