Jernbanenyheter
Terje er forbannet på Bane Nor
- Detaljer
– Nå raserer de hele skogen. Ødelegger for bever´n og meg.
Høybråten stasjon fyller 100 år i dag
- Detaljer
Høybråten stasjon ble tatt i bruk 20. oktober 1921. Stasjonen ligger 154,6 meter over havet og tjente i tillegg som postekspedisjon fra år 1928 til slutten av 1940-tallet.
Tiden er snart inne for ny bro
- Detaljer
Den 75 år gamle broen med sviller og skinnegang ble hengende i løse luften. Syv måneder etter påkjørselen er imidlertid gjenoppbygging av den fredede jernbanebroen i full gang!
Sølv til Sporveien i EM i digital kommunikasjon
- Detaljer
Sporveien tok sølv i kategorien innovasjon i den internasjonale konkurransen Digital Communication Awards (DCA) 2021, for lanseringen av Oslo nye trikker.
Snart klart för 750 meter långa tåg
- Detaljer
På stora delar av det svenska järnvägarna tillåts 630 meter långa godståg. Många vill se betydligt längre tåg men Green Cargo tycker det är viktigare med lite längre godståg i verkligheten än riktigt långa godståg på ritbordet.
Alla vill köra tyngre tåg
- Detaljer
Tågen på Malmbanan väger 8 600 ton. Sedan några år körs malmtåg på 9 400 ton från Malmberget till Luleå. Green Cargo kör 3 700 ton i stålämnestågen Luleå-Borlänge. Hector Rail kör virkeståg på 3 000 ton till SCA i Östrand.
Vi beklager at kundene fikk en merkelig opplevelse
- Detaljer
Alle som ønsker å reise med Vy, er hjertelig velkommen.
Myter om bompenger, Bybane og Bryggen
- Detaljer
Poenget er, og kommer til å være i lang tid fremover, at vi trenger bilen i vår hverdag- og Bybanen i seg selv kommer ikke til å endre det. Hvert fall ikke i Åsane.
Mysteriet på Bergensbanen
- Detaljer
Hvorfor kunne ikke en ung kvinne i rullestol få reise med toget, og hvem kunne tenkes å være de skyldige?
Nye løsninger er underveis
- Detaljer
Den lange perioden med koronarestriksjoner har hatt stor påvirkning på livene våre, ikke minst på reisevanene, og det er ikke mange som tror at alt blir som før igjen. Mer fleksible kontorløsninger i arbeidslivet betyr at togselskapene også må tenke nytt.
Østfoldbanen blir aldri den samme
- Detaljer
Østfoldbanen blir nå mye raskere og mer stabil. Det fortjener alle de reisende.
Inngikk avtale for seks år siden: Fortsatt dårlig dekning på tog
- Detaljer
Passasjerer sliter fortsatt med dårlig mobildekning på tog, men ingen vil ta ansvar.
Plass eller ikke plass? Det er spørsmålet, Vy.
- Detaljer
Jeg vil gjerne reise masse med tog, men er litt usikker på om Vy ønsker meg om bord.
Helge (71) venter ennå på oppreisning – 33 år etter heltedåden i den voldsomme ulykken i Follo
- Detaljer
– Er det et godstog som kommer rett imot oss?! I et sjokkartet øyeblikk innså den erfarne lokomotivføreren Helge Lindquist på persontoget fra Moss at en forferdelig kollisjon ikke var til å unngå.
Mandag blir Sikatomta fylt opp med tog
- Detaljer
Mandag skal Vy starte montering av togsett på Siketomta i Larvik.
Dette fremstår som en drittpakke
- Detaljer
Den halvhjertede utredningen av et tunnelalternativ har med et trylleslag gjort tunnelløsningen like kulturfiendtlig som Bryggen-alternativet.
Ni intense dager for NCCs jernbaneprosjekt
- Detaljer
Mens Gardermobanen stanses denne uken utføres komplekse arbeider under høyt tidspress av NCC, Bane NOR og Baneservice gjennom Eidsvoll. Til sammen 227 fagarbeidere og funksjonærer er i sving under det ni dager lange totalbruddet.
Ny regjering varsler offensiv jernbanepolitikk
- Detaljer
Den påtroppende regjeringen setter klare mål for satsingen på jernbane. Det er konsernsjef Gorm Frimannslund i Bane NOR glad for.
Nå henter selv Google data fra denne norske, statlige startupen
- Detaljer
Samferdselsdepartementets selskap Entur har gjort Norge til et ledende land på nasjonal reiseplanlegging.
Advarer mot å stoppe togkonkurranse i Oslo
- Detaljer
Mange togselskap kjemper om å få kjøre tog i Osloområdet. Men de rødgrønne er mot Solberg-regjeringens reform, og kan komme til å avlyse konkurransen.
Alle de dårlige svillene på Krøderbanen er byttet
- Detaljer
– Nå kan vi kjøre damptog helt til Vikersund igjen.
Slik er satsingene på samferdsel: Solberg-regjeringen vil kutte i jernbanen
- Detaljer
Den avtroppende regjeringen skriver at de vil satse på tog, men bevilger færre midler til neste år.
Ny rapport viser behov for satsing på fornyelse
- Detaljer
I Bane NORs nye rapport «Infrastatus 2020» kommer det frem at 24 prosent av jernbanenettet har en tilstand som krever vedlikehold og fornyelse de neste 12 årene.
Sverre Myrli (Ap) inviterer fagbevegelsen inn på Stortinget
- Detaljer
Å øke godstransport på jernbanen er både Høyre, Arbeiderpartiet, SV og Senterpartiet enige om. Partiene deltok i en politisk debatt på landsmøtet til Norsk Jernbaneforbund.
Setter av penger til nye tog og dobbeltspor på Dovrebanen
- Detaljer
Regjeringen åpner for nye langdistansetog på Dovrebanen - og siste etappe av dobbeltsporet mellom Oslo og Hamar.
Dramatisk for reisende på Østlandet
- Detaljer
Forslaget til nytt statsbudsjett vil bety kutt i kollektivtilbudet, advarer Viken fylkeskommune.
Gull for godstogene
- Detaljer
– Dette var en gladmelding. Når støtteordningen for gods på jernbane fortsetter i 2022 samtidig som CO2-avgiften økes, hjelper det oss gründere til å kunne satse mer på godstoget på Raumabanen, sier Henning Aandal i selskapet OnRail.
Jernbanen gradvis avregulert i 30 år
- Detaljer
Allerede for 25 år siden la Norge til rette for konkurranse på jernbanen. Lars Yngström og hans togselskap var den første private aktøren på norske spor, og han liker å bli kalt samfunnsentreprenør.
Den besværlige togturen
- Detaljer
Etter å ha tilbragt store deler av mitt voksne liv på reisefot og med mer enn hundre land på samvittigheten, hvor rundt halvparten av dem har foregått på skinner føler jeg at jeg har lært litt om tog gjennom årenes løp.
Hurra for museet på Hamar!
- Detaljer
Norsk jernbanemuseum er et av verdens eldste jernbanemuseer og har mye å være stolt av. I september fylte attraksjonen 125 år, og i sommer åpnet jubileumsutstillingen som forteller museets egen historie.
Oslos ukjente gategalleri: Fra stasjon til stasjon på Linje 3
- Detaljer
Uvitende for mange, har Oslo en subkulturell kunstutstilling som pryder en rekke av t-banestasjonene på Linje 3. Her har fem stasjoner fått sine vegger prydet med gatekunstverk, laget av kunstnere på bestilling.
På sporet av historia
- Detaljer
Der jernbane med damplokomotiv ein gong gjekk, kan vi sykle på opplevingsferd i Setesdalen. Vi kan møte soga om ein nedlagt jernbane, og oppleve den mangfaldige kulturen i vakre Setesdalen.
Disse to pensjonistene trenger din hjelp: – Det er mange jernbaneidioter i verden
- Detaljer
Bjørn Bremdal (69) og Per A. Svenkesen (81) trenger både penger og hjelp. Penger fra det offentlige og hjelp fra folk som har informasjon om Bratsbergbanen. Nå er de nemlig i gang med å lage film om nettopp Bratsbergbanen.
Åpnet tidenes største prosjekt i Storuman: – Håper å se mindre tungtransport på veiene
- Detaljer
Denne uka ble NLC Storumanterminalen etappe to innviet. Det er Storumans største infrastrukturprosjekt gjennom tidene.
Nå er Ulriksbanen offisielt åpnet
- Detaljer
Det ble musikk, latter og underholdning. Statsminister Erna Solberg fikk æren av klippe snoren.
Tenk på passasjerene, la banen gå over Bryggen
- Detaljer
Tunnel er et dårlig alternativ. Noen vil prioritere at folk skal være nødt til å bli transportert langt inn i en tunnel med lange avstander ut til dagen.
Bane Nor skal sjå om det er mogleg å leggja noko av Jærbanen ut i Frøylandsvatnet
- Detaljer
Dobbelsporet gjer at ein del av Klepp stasjon kan bli lagt ut i Frøylandsvatnet.