Skd 215 104
Skinnetraktor
Skinnetraktorene av type 215 ble levert i to eksemplarer fra Drewry Car i England til NSB Narvik distrikt i 1950, og er en typisk britisk konstruksjon.
I Narvik viste traktorene seg ganske fort å være for små for oppgavene. De ble derfor sendt sørover, og ble i mange år brukt i Fredrikstad og Halden.
Drifts- og vedlikeholdsmesig er det en ulempe å ha noen få lokomotiver som avviker sterkt fra alt annet materiell man har, NSB var derfor interessert i å bli kvitt dem. I 1972 ble 215 105 solgt til Mesna Kartongfabrikk i Lillehammer, men underveis dit havarerte den. 215 104 ble derfor satt i stand og sendt til Lillehammer i stedet, mens 215 105 ble behold av Mesna Kartongfabrikk som reservedeler.
Etter at driften ved Mesna Kartongfabrikk opphørte fikk Norsk Jernbaneklubb overta 215 104 i 1988. Traktoren er riktignok en parentes i norsk jernbanehistorie, men den har stor trekkraft og ble vurdert som et godt supplement i tilfelle damplokomotivene måtte erstattes med diesellokomotiv i togene på Krøderbanen.
I årene 1988 og 1989 ble traktoren bruk mye på Krøderbanen, både til selvstendig togfremføring og som hjelpelokomotiv ved store tog.
Skd 215 104 er for tiden under reparasjon og oppussing på Kløftefoss på Krøderbanen.
----------
|