Vestfostrikken
Elektrisk lokomotiv fra industribane

Vestfostrikken

Type -
Nummer -
Byggeår 1909
Fabrikant AEG Berlin
Levert til Vestfos Cellulosefabrik
I ordinær bruk til 1972
Nåværende eier Vestfos Bruget
Akselanordning Bo
Lengde over buffere
Vekt i driftsklar stand 12,0 tonn
Driftsspenning 600 V=
Motoreffekt
Største kjørehastighet
Merknad Utstilt i Vestfossen
Vestfostrikken Vestfossen 1971
Vestfostrikken Vestfossen 1971
Vestfostrikken Vikersund 1975
Vestfostrikken Snarum 1983
Vestfostrikken Lillehammer 2004
Vestfos Cellulosefabrik i Vestfossen ble etablert i 1886, og i 1912 ble det også startet en papirfabrikk. Produktene fra disse fabrikkene ble transportert ut via Vestfossen stasjon.
 
I 1909 anskaffet fabrikken et lite elektrisk lokomotiv fra AEG i Berlin. Det fikk aldri noe nummer eller typebetegnelse, men gikk populært under navnet "Trikken" eller "Maskin".
Som bedriftens eneste lokomotiv gikk det i alle år i skifting på fabrikkens eget spornett og ut til Vestfossen stasjon.

Cellulosefabrikken gikk konkurs i 1970, og papirproduksjonen sluttet i 1974.
Allerede på 1960-tallet avtok jernbanedriften, og i 1972 var det helt slutt på jernbanetransport.
 
I 1974 ble lokomotivet gitt til Norsk Jernbaneklubb, som etter hvert fraktet det til Kløftefoss på Krøderbanen. Der ble det lagret inntil det i 1983 ble gitt til Norsk Kjøretøyhistorisk museum i Lillehammer.
I Lillehammer ble det pusset opp og stod i mange år plassert i museets inngangsparti.
 
Etter hvert ble det interesse for å få lokomotivet tilbake til Vestfossen.
Våren 2004 ble det fraktet fra Lillehammer og plassert på det tidligere fabrikkområdet i Vestfossen. Det stod først ute i friluft, men etter noen år ble det bygget et lite hus rundt lokomotivet.

----------