Numedalsbanen (åpnet i 1927) befinner seg “vårt” distrikt så den er selvfølgelig av stor interesse for NJK Telemark/Numedal.
Persontrafikk på Numedalsbanen (Kongsberg - Rødberg) ble nedlagt i 1988. Strekningen Rollag - Rødberg ble vernet i 2013 ettersom mange tidstypiske strukturer fortsatt finnes. Manglende vedlikehold fører imidlertid til at banelegemet gradvis forvitrer og lite er nå kjørbart. I Veggli er det dresinutleie som gir mulighet for ferdsel langs banen oppover i dalen.
Strekningen Kongnberg - Flesberg er bedre stillt, ettersom den ble gjenåpnet for tømmertransport i 2013. En avsporing i 2014 avdekket imidlertid at svillene var for dårlige. I 2016 ble transporten gjenopptatt etter at alle sviller var byttet. Nå i 2018 går det ukentlige tømmertransporter fra Flesberg.
Persontogtrafikk er det bare helt unntaksvis. I 2008 ble det kjørt med damp så interesserte fikk en tur til Flesberg og vi fikk fine fotomuligheter. I 2018 var NJKs årsmøte lagt til Flesberg og Ståltoget brakte deltagerene til møtet. Fine fotomuligheter på srekningen Kongsberg - Flesberg. Som det også fremgikk av forsidebildet for På Sporet nr 175 er det tømmertrafikk som dominerer på Flesberg stasjon.
I forbindelse med Lampelandmarken 11 juni 2022 har Di3 med Ståltoget vært en ny tur på Numedalsbanen. Det kunne løses bilett fra Kongsberg t/r Lampeland og det var stort oppmøte. Det lokale historielaget (Langs Lågen) hadde egen bod med quiz der det også var referanser til jernbaneutstyr.