Artikkelindeks

Lokalavdeling Vestfold har fått anledning til å følge begge de to store jernbaneutbyggingsprosjektene i Vestfold. 14. september, seks uker før siste tog på banen fra 1881 og to og en halv måned før åpning av det nye anlegget, ble vi invitert på omvisning i Stasjonshallen i Holmestrand. Med 37 påmeldte var dette den best besøkte utflukten i avdelingens regi.  Dette var uten tvil et meget populært tiltak med så mange som 37 forventningsfulle påmeldte, som til alt overmål kom fra såvel nært som relativt fjernt.   Deltagere fra vårt eget fylke - eller umiddelbart tilstøtende områder - må kunne karakteriseres som nært, mens eksotiske steder som Sandnes - på Jæren (!) - og Stange - på Hedemarken (!) - trygt må kunne defineres som fjernt. 

Siste tog på den opprinnelige traseen var tog 839 i driftsdøgnet fredag 28. oktober, avgang Holmestrand stasjon klokken 00.33.  Det nye dobbeltsporet Holm-Nykirke ble åpnet for trafikk 28. november.

2016 09 14 7335 HMT700 72

Holmestrand stasjon, i det minste en seks ukers tid til, plattformen til spor 1, et par av utfluktens deltagere, representert ved lokalavdelingens leders hulde viv, som hadde fått en klar anbefaling av Jernbaneverkets utbyggingsdirektør Stine Ilebrekke Undrum om å bli med, og lokalavdeling Mjøsbyenes webansvarlige, venter utålmodig på at tiden skal være inne til å begi seg ut på (inn i ...?) et eventyr på innsiden av Norge.

Omsider var klokken slagen og vi ble ønsket inn i brakkeriggen som erstattet møterommet som forsvant da pakkhuset ble revet i skjøten mai-juni.  Der ble vi traktert med kaffe og litt munngodt, i dette tilfellet kjeks med sjokolade.

2016 09 14 7341 HMT700 72

Før vi skulle ta oss inn i berget, ble hele følget gitt en orientering av Jernbaneverkets Tor Magne Langaas.  (Klikk på bildet for større oppløsning.)

2016 09 14 7342 HMT700 72

Mens unge Langaas tegnet og fortalte, ...

2016 09 14 7343 HMT700 72

... satt tilhørerne stille og fulgte med på ord og bilder.  (Bortsett fra fotografen da, han vendte ryggen til ...)  (Klikk på bildet for større oppløsning.)

2016 09 14 7347 HMT700 72

Som seg hør og bør i slike sammenhenger, vanket det litt håndfast oppmerksomhet til de to Jernbaneverket hadde stilt til vår disposisjon denne kvelden.  Bjørn Tore Skaar og Tor Magne Langaas var to på alle måter hyggelige og kunnskapsrike bekjentskaper.  Her overrekkes Tor Magne Langaas en flaske bearbeidede druer av Hans Morten Tamnes, mens ...

2016 09 14 7350 HMT700 72

... Bjørn Tore Skaar i tillegg får et eksemplar av Norsk Jernbanekalender 2017 for å holde orden på dagene.  (Til orientering til den som måtte undres over den tilsynelatende forskjellsbehandlingen - den godeste Langaas hadde en kalender fra tidligere eskapader ...)

Så snart alle var forskriftsmessig iført verneutstyr bestående av vernesko/-støvler, refleksvest og hjelm, startet folkevandringen mot fjellets indre.

2016 09 14 7352 HMT700 72

På vei opp Nordre Klev, ...

2016 09 14 7353 HMT700 72

... med en påpasselig Tor Magne Langaas som årvåken baktropp, ...

2016 09 14 7355 HMT700 72

... på broen som om noen uker ikke lenger skal krysse en jernbane, men smått om senn en gangvei fra den kommende kollektivterminalen til den tidligere politistasjonen.

2016 09 14 7356 HMT700 72

Trygt på innsiden av gjerdet, en samling (i all hovedsak) målbevisste menn på vei mot en blivende stasjon.


2016 09 14 7359 HMT700 72

På vei inn den blivende hovedinngangen, følget har stoppet der svingdørene skal monteres.  Gulvene er dekket med plater for å skåne skiferen, og det er gitt beskjed om at det er kun på disse platene man skal sette sine ben.

2016 09 14 7361 HMT700 72

Det obligatoriske "familiebildet" ble tatt på rampen som leder til plattformen for nordgående tog i spor 4.  (Klikk på bildet for større oppløsning.) 

2016 09 14 7363 HMT700 72

På vei opp rampen til plattformen tilhørende spor 4.  Nede til høyre passasjen som leder under sporene til plattformen til spor 1.

2016 09 14 7364 HMT700 72

Det går jevnt oppover, ...

2016 09 14 7365 HMT700 72

... plutselig er følget inne i Stasjonshallen.

2016 09 14 7366 HMT700 72

Styrets Andreas Bjørnson og Torstein Sunde smiler bredt, det er åpenbart at dette er festlig for gutter i absolutt alle aldre.

2016 09 14 7367 HMT700 72

Stasjonshallen er et imponerende skue med mer enn nok å se på for langt de fleste. En omringet Bjørn Tore Skaar gjør sitt beste ...

2016 09 14 7368 HMT700 72

... for å svare på alle spørsmålene som kommer på løpende bånd.

2016 09 14 7369 HMT700 72

Tor Magne Langaas følger med.  Til høyre Bjørn Børgesen og Wenche Tamnes i samtale om den tiden de begge pendlet fra Sandefjord til jobb i Oslo.

2016 09 14 7371 HMT700 72

Innimellom oppgaven med å være årvåken, er unge Langaas også et omvandrende leksikon når det gjelder jernbaneanlegget Holm-Nykirke og Stasjonshallen spesielt.

2016 09 14 7373 HMT700 72

Inngående studier foretas og det fotograferes, her er det Tom Hansen som er i aktivitet.

2016 09 14 7374 HMT700 72

Under oppholdet i Stasjonshallen kommer denne doningen, en skinnegående lift, feiende gjennom i spor 3, ...

2016 09 14 7375 HMT700 72

... på vei sørover i retning Fegstad og Nykirke.

2016 09 14 7377 HMT700 72

Underveis fra hovedinngangen til den søndre inngangen, ...

2016 09 14 7378 HMT700 72

... legger noen (andre enn fotografen også) i vei i et langt mer målrettet tempo ...

2016 09 14 7379 HMT700 72

... enn de mange som kommer diltende i en flokk, ...

2016 09 14 7380 HMT700 72

... og som gjerne vil ha noen underveisstopp for å kunne få litt flere svar på enda noen flere spørsmål ...

2016 09 14 7381 HMT700 72

Fremme ved utgangen til passasjen mot den søndre inngangen.  Som for dette følget blir utgangen ...


2016 09 14 7382 HMT700 72

En heissjakt studeres inngående av Ole Jonny Flateby og Torstein Sunde. 

2016 09 14 7383 HMT700 72S

Så beveger følget seg nedover rampen mot søndra inngang.  Denne adkomsten vil ikke publikum få tilgang til før en gang utpå forsommeren 2017 - at NJK Vestfold får prøvegå og studere på forhånd er jo ikke mer enn rett og rimelig ...

2016 09 14 7384 HMT700 72

Til (alle) de som hårdnakket hevder at menn ikke evner å utføre flere oppgaver på samme tid - her er det menn som både flanerer dannet og fører elevert passiar, ...

2016 09 14 7385 HMT700 72

... dog med visse hederlige unntak, som denne unge herren som latt undersåttene få litt ro mens det underliggende gis et inngående studie ...

2016 09 14 7386 HMT700 72

Mens det går ubønnhørlig utforbakke, velger enkelte et målrettet og noe hastigere tempo, ...

2016 09 14 7388 HMT700 72

... andre velger et noe mer sedat tempo for å lytte til Jernbaneverkets Tor Magne Langaas (nr. to f.h.) som øser av sin kunnskap om prosjektet, noe han får gjøre til et absolutt lydhørt publikum. 

Ute i det fri ved søndre inngang blir turdeltagerne presentert for et par alternativer.

2016 09 14 7390 HMT700 72

På utsiden av det som skal bli søndre inngang til den nye stasjonen i Holmestrand. Vestfoldbanens trasé fra 1881 går på en fylling i bakkant av bildet.  Avsluttende arbeider med området på utsiden av inngangen
kan ikke gjøres før etter siste tog gjennom sentrum natt til 29. oktober.  Søndre inngang er beregnet på gående og syklende reisende, samt at det blir mulighet for "kiss and ride", som oversatt vel betyr noe sånt som at "det kysses før man rir videre" ...  Reiseleder Tor Magne Langaas informerer om at de som ønsker det kan returnere gjennom bygatene, øvrige kan bli med på innsiden på tilbakeveien.

2016 09 14 7391 HMT700 72

Mens følget sto ute i det fri, kunne råbygget til inngangspartiet for Søndre inngang beskues.

Mens noen av ulike årsaker valgte å ta den utvendige returen, tok resten fatt på en retur som innebar tur gjennom korridorer som blant annet leder til tekniske rom, men som vil bli åpnet for publikum dersom det skulle blir behov for rømningsveier.


2016 09 14 7393 HMT700 72

De som valgte å gå tilbake gjennom stasjonsanlegget, er her på vei i passasjen ...

2016 09 14 7395 HMT700 72

... som leder til plattformen for spor 1 og sørgående tog. Øverst til venstre rampen til spor 4. Under platene skjuler det seg et flott gulv med Ottaskifer. 

2016 09 14 7396 HMT700 72

Under sporområdet, det kikkes og studeres, fotografene sikrer seg bilde av rømningstunnel og adkomst til tekniske rom. 

2016 09 14 7401 HMT700 72

Lokalavdelingens leder Hans Morten Tamnes fikk gleden av å ha med seg sin kone Wenche.  Hun ble med etter en klar anbefaling fra utbyggingsdirektør Stine Ilebrekke Undrum i Jernbaneverket, som selv ikke fikk anledning til å bli med.

2016 09 14 7402 HMT700 72

På vei gjennom korridorene ...

2016 09 14 7404 HMT700 72

... under sporene.  En forholdsvis høy relativ luftfuktighet gjør det påkrevet med avfuktere og ...

2016 09 14 7405 HMT700 72

... vifter.

En spennende og lærerik omvisning nærmer seg slutten, om det ikke er snakk om "samling i bånn", så er det snakk om samling passasjen under sporområdet.

2016 09 14 7406 HMT700 72

Etterhvert som deltagerne dukker frem fra korridoren, samles ...

2016 09 14 7407 HMT700 72

... man for å se seg litt mer rundt eller ...

2016 09 14 7409 HMT700 72

... i grupper med diskusjoner og meningsutvekslinger eller utspørring av Jernbaneverkets representant.

En liten betraktning før vi forlater den nye stasjonen ...

2016 09 14 7408 HMT700 72

Nei, det er ikke noen som har hatt en noe uheldig omgang med hagle.  Ei heller noen som har ristet av malerkosten.  Det er perforerte hull i platene som bidrar til akustikken.

Etter så godt som en time er de som fullførte turen innvendig tilbake der man dukket inn i fjellet.

2016 09 14 7411 HMT700 72

Når tiden er inne til det, er det grunn til å tro at de reisende vil være takknemlig for å slippe ...

2016 09 14 7412 HMT700 72

... å måtte forsere ...

2016 09 14 7413 HMT700 72

... den forholdsvis bratte kneika fra inngangen til, eller om man vil, utgangen fra stasjonen, slik NJK Vestfolds turdeltagere ble henvist til.

2016 09 14 7414 HMT700 72

Så bærer det videre i mer eller mindre skjønn uorden mot porten og utgangen, deretter ...

2016 09 14 7415 HMT700 72

... over broen som fører Nordre Klev over stasjonsområdet.

 Da gjenstår det å rette en stor takk til Jernbaneverket som med stor velvilje sørget for at lokalavdelingens egne medlemmer og tilreisende medlemmer fikk denne anledningen til å få se et nesten ferdig stasjonsanlegg på innsiden av Kongeriket.

Til slutt, ene og alene for å fjerne ethvert tilløp til usikkerhet:  Lokalavdelingen har ikke på noe vis gjennført sitt siste besøk av denne art.  Følg med, nye eventyr venter!