Hans Morten Tamnes viste jernbanebilder fra 1970-årene og bilder fra siste gjennomgående persontog til og fra Rjukan i 1991.
Publikum har inntatt plassene i myk klasse.
De som ikke fikk sikret seg plass på myk klasse, måtte nødvendigvis ta til takke med litt hardere seter.
En liten smakebit fra Rjukan-delen av foredraget. 13. og 14. juni 1991 ble siste gjennomgående personførende tog kjørt Oslo – Rjukan og retur. Toget ble kjørt av Toggruppen, fra 1997 Norsk Museumstog, NJKs driftsavdeling for kjøring på det nasjonale jernbanenettet, for Den norske Turistforening. Det arrangementmessige var det Eivind Andersens Reisebyrå i Sandefjord som sto for.
Først fra fremreisen 13. juni.
Kongsberg stasjon. Persontog til Rjukan i spor 1, i spor 2 tog til Lunde.
Stenhvelvsbroen over Hengselva like vest for Meheia passeres i godt driv.
Stort tog i spor 1 på Notodden stasjon, klar til å legge i vei opp til Tinnoset.
14. juni og hjemreisen.
Spor 1 på Rjukan stasjon belagt med et stort persontog. Det var mange år siden sist, og det skulle gå mange år til det igjen var persontog på stasjonen.
Vestfjorddalen er mektig. Og Gaustatoppen er ikke noe mindre mektig, selv om den denne dagen var innhyllet i skyer.
En enslig fotograf foreviger vår avgang fra Mæl. D/F Ammonia ligger kald og rolig til kai.
Fergeskifting på Tinnoset med damplokomitiv 30a 271. Det er glatt skinnegang etter et regnskyll, og det forberedes for sanding på den høyst manuelle måten. Og det fotograferes på den minst like analoge måten.
Etter at lokaltoget hadde reist i retning Hjuksebø, Nordagutu og Porsgrunn, ble det arrangert en ankomst til Notodden stasjon. Og som det fremgår – noen fotografer valgte standplass med større omhu enn andre.
På Norsk Jernbaneklubbs forumet "Stasjonen" finnes en reiseberetning fra denne Rjukan-turen i 1991, Siste direktetog Oslo – Rjukan og retur 13. – 14.6.1991. (Dersom du er registrert forumbruker, kan du bruke denne linken for innloggede - Siste direktetog Oslo – Rjukan og retur 13. – 14.6.1991 (innlogget).)