Skattefrie gaver 2024 - til verkstedet og vognhallen på Seimsmark
GVB har bygget et jernbaneverksted for vår kulturarv. Vi startet i 1999 og nå er det gått 25 år med planlegging og bygging, så vi er i snart i mål med fullførelse av GVBs vognhall og verksted. GVB har arbeidet for å sikre de mest verdifulle museale gjenstandene i form av en oppbevaringshall på 110 meter. Prosjektet måtte av finansieringsmessige grunner deles i to byggetrinn;
- Første byggetrinn (BT1), som er på 68 meter ble oppført i 2012 og sluttført i 2016.
- Vognhallens andre byggetrinn (BT2) er på 42 meter med 40 m verkstedsgrav og to spor, og er tatt i bruk i 2020.
- I 2024 har vi:
- lagt fast dekke i den resterende del av vognhallen og på et arbeidsområde utenfor
- det er montert sikringsgjerde på muren ved skifteområdet utenfor
- Sporviftene er lagt om - som en forberedelse til en forlengelse av vognhallen som er under utredning
- ferdigstilt Co 666 med utvendig oppussing av vognkasse og teak (mange gode ord er mottatt for denne)
- Den taggete lager(kjøle)vognen 825 6 014-9 er vasket og malt, (slik at den ikke lengre er en forkleinelse for vårt renommé)
- Startet på strukturert hovedrenovasjon av kompressorer
- Arbeider for fullt med å sette damplok 255 sammen etter reparasjon; ett drivhjulpar og lagre er på vei tilbake fra DB Meiningen for skifte av hjulringer og maskinering av lagre, - ett år forsinket
- Skd 220 skal få ny toppakning
- Vår nye kjæledegge "Tøffe" får full overhaling i verkstedet.
- Hovedrevisjon på Co 789 er i arbeid, med håp om ferdigstilling i 2025.
- Snekkerverkstedet er oppgradert med flere nye maskiner; fres, større støvavsug, tykkelseshøvel. Nå lager vi eget listverk selv!
Hjertelig takk for bidragene som kom inn i 2023! De ga oss finansiering til å dekke egenandel for å matche tilskudd - uten egenfinansiering - intet tilskudd.
Imidlertid mangler det fortsatt flere viktige bygningselementer for 2025
Eksempelvis dette :
- Det er behov for en metallfres for å kunne lage flere deler
- Det er behov for kran i verkstedet
- Vi prosjekterer utvidelse av vognhallen - konsulenter er ikke billige
Et vesentlig problem er at alle finansieringskilder nå er brukt opp. Det finnes villig frivillig arbeidskraft - men vi mangler penger til innkjøp av eksterne tjenester og varer.
Samlet kostnad på dette er om lag 2 millioner, men noe annen finansiering er ventet, så det er om lag 1 million som mangler for 2024.
GVB søker NJM om støtte fra en pott fra Statsbudsjettet i konkurranse med andre baner og grupperinger. Det er svært usikkert om vi får støtte, og dersom vi får støtte, så kreves det en egenandel fra GVB på 50%. I 2023 fikk vi litt over 60.000 i gaver med skattefradrag, og dette er til uvurderlig hjelp til å realisere flere forbedringer i verkstedet, samt avsetninger til egenandel på det resterende "fast-dekke-prosjektet". Er du interessert, så er du hjertelig velkommen til et besøk - det er alltid folk i hallen tirsdager kl. 18-21, men i praksis er det stort sett folk i arbeid på anleggets mange stasjoner og lokaler 24/7/30/360 dager i året.
Derfor anmoder vi om skattefrie gaver til vognhallen. Ønsker du å gjøre dette, vil skatten din bli redusert med 22% av innbetalt beløp – maks 25.000 - minimum 500. Da må man snarest mulig betale det inn på konto for skattefrie gaver - 3411.29.16042 - og merke innbetalingen med "Vognhall Bergen" for at pengene skal gå til GVB. Fristen i år er før nyttår, men ikke vent til siste liten slik at bankene har stengt for nettbetaling.
I framtiden vil vi fortsatt ha behov for midler til verktøymaskiner og til restaureringsoppgaver. Det bør senere komme på plass en gesims ved verkstedsporene for arbeid på vogntak. Et eget rom for revisjon av bremsedeler. Det er videre behov for løfteredskaper i form av en flyttbar eller stasjonær kran.
Derfor vil også en testamentarisk gave være svært velkommen. Ved å gi en gave til NJK Gamle Vossebanen i testamentet, gir du det historiske jernbanemateriellet en varig støtte også for de kommende generasjoner. Det er en tillitssak å overlate midler til en organisasjon. For å sikre at dine siste ønsker blir ivaretatt, kan NJK Gamle Vossebanen avtale med en advokat som kan gi deg gratis hjelp til oppsett av testamentet som tilgodeser NJK Gamle Vossebanen. Dersom du ønsker en uforpliktende og konfidensiell samtale om arv kan du sende en e-post til .
Til tross for en vanskelig tid med annonsert høye strømpriser også denne vinteren, så har vi klart å gjøre formidable framskritt med verkstedet slik at det nå er tatt i bruk for en rekke materiellenheter. I verkstedet står det nå følgende prioriterte enheter:
- Ao 100 fra 1926 - restaurering
- Co 789 fra 1924 - driftsvogn som sårt trenger forbedrende oppmerksomhet i 2025
- Starte boggi-revisjon på de neste to boggiene
- Damplok 255 må settes sammen etter reparasjonen pga kollisjonen 12.06.2022
- Kjelekontroll på både damplok 255.
I tillegg er det stadig andre motoriserte enheter inne på graven for ettersyn og vedlikehold
NJK Gamle Vossebanen vil takke for alle gaver, innsats, hjelp og støtte i 2023, og håper du vil bidra med en skattefri gave før nyttår i 2024. 😁
Mvh / Best regards / Mit freundlichen Grüßen.
Ivar Gubberud
Driftsbestyrer / General Manager / Betriebsleiter
Museet Gamle Vossebanen
Besøksadr.:
Museum: Garnes stasjon, Tunesvegen 8
Verksted: Storaneset 3
Postadr.: Postboks 47 Indre Arna, 5888 Bergen
Tel.: +47 9166 5663
E-mail:
Facebook: https://www.facebook.com/MuseetGamleVossebanen/
web: http://njk.no/gvb/