September oppdatering Fedecrail

FEDECRAIL er vår europeiske organisasjon som arbeider for å fremme best mulige arbeidsforhold for museumsjernbanene overfor ERA og EU-systemet. NJK er medlem av FEDECRAIL, og undertegnede, Ivar Gubberud, er NJKs kontaktperson. Det er en ensom jobb, men det kan endres. La meg forklare:

FEDECRAIL kommer regelmessig med nyhetsbrev, og etterlyser innspill fra medlemsorganisasjonene. Slike innspill kan være på et bredt spekter, fra dampkjøring på det nasjonale nettet til status for den ukrainske nasjonale damplokomotivarven som kanskje fortsatt eksisterer i Donetsk fylke. Vi kan også ta med jubileer og framstående innsats av europeisk betydning på vår unike trevognsamling.

NJKs norske representant i FEDECRAIL trenger støtte og innspill fra hele NJK i form av ferdig tyggede korte artikler om framtidige større arrangementer - etter mal av dem som ligger vedlagt. Du kan gjerne sende innspill direkte til FEDECRAIL. Vi har også muligheten til å fremme et "questionnaire". Altså et spørreskjema for å kartlegge hvordan forholdene er i andre land. Trolig er mye allerede undersøkt, men her ligger det muligheter for å skaffe bakgrunnsinfo til diskusjoner med norske jernbanemyndigheter i tilsyn, direktorat og departement. Norge har nær tilknytting til EU, og SJT følger ERAs direktiver - trolig ofte uten å kjenne til hvilket nasjonalt handlingsrom FERDECRAIL har sikret innenfor rammeverket.

Kan vi forbedre NJK relasjoner mot FEDECRAIL? Det er trolig mulig ved å opprette en uformell gruppe som kan samarbeide om å holde dialogen gående. I NJK er det flere mennesker (kanskje deg?) som er interessert i internasjonalt arbeide - som en del av vår felles jernbaneinteresse. Vi trenger deg! Gi da gjerne et ord til og/eller til og meld deg! Det er ikke farlig, men inspirerende og lærerikt. 

Her kan du laste ned siste nyhetsbrev fra Fedecrail