Nyheter fra Fedecrail

Fedecrail59 900

 

Av Kristoffer Moldestad

2023 er tilbakelagt, med alle sine muligheter, utfordringer, nyheter og tilbakeslag. Året har vært innholdsrikt på mange måter, og på tampen av året sendte FEDECRAIL ut en desemberoppdatering, om høydepunkter fra året som har gått. Rapporten i sin helhet kan leses på FEDECRAIL sine hjemmesider (Update 59), men her følger en kort oversikt over noen høydepunkter, på norsk.

Flere av arbeidsgruppene som samarbeider med FEDECRAIL har hatt produktiv framgang i sitt arbeid med å påvirke europeiske politikere og politiske organ til å verdsette den industrielle kulturarven. Dette er et viktig arbeid å få på plass, da det er flere store og internasjonale prosjekter på gang i EU rundt grønn teknologi, grønn transport og miljøbevissthet. Å få på plass ordninger hvor den industrielle kulturarven likevel kan fungere i operativ stand er viktig. I prinsippet bryter jo eksempelvis et damplokomotiv med moderne utslippskrav som kommer rullende inn i EUs regelverk, men bidrar på sin måte til en viktig kunnskapskilde om kulturarven og fortiden. Å sørge for at de perspektivene ikke glemmes i utformingen av morgendagens regelverk er et viktig arbeid å ta for seg. Her har eksempelvis gruppen Heritage Operation Group (HOG) fulgt opp i sitt påbegynte arbeid, og ser etter løsninger for å kunne fortsette å drive veteranjernbanedrift på det åpne europeiske jernbanenettet. Her er store spørsmål som kulltilgang, ERTMS, materiellgodkjenning og liknende spørsmål av interesse.

FEDECRAIL har derfor involvert seg tungt i diskusjoner med EU når det gjelder bruk og tilgang på fossilt brensel i fremtiden, som et viktig ledd i å kunne holde viktig industriell kulturarv fungerende for ettertiden. Her har de gjennomført en rekke møter, både fysiske og digitale, men fremhever den internasjonale konferansen Industrial Heritage in the green heart of Europe som høydepunktet. Andre grupper, som European Heritage Hub og Working Mobile & Industrial Heritage group, jobber aktivt med å diskutere løsninger med EU rundt industrielle kulturminner i en tid med fokus på bærekraft, klimaendringer og utslippskutt. Et bredt samarbeid av ulike organisasjoner gir gode muligheter for politisk påvirkning. De er alle tydelige i sine tilbakemeldinger til EUs organer: Tilgangen på kull og vedlikehold og drift av maskiner drevet av kull er viktige målsetninger om vi i fremtiden skal kunne ivareta industriarven på en god måte. Å ha funksjonelle maskiner og virksomme kjøretøy er en viktig kunnskapsformidler for nye generasjoner, og viktige identitetsmarkører for ulike regioner i det tidligere industrielle Europa.

I samme gate ligger også arbeidet med å få til bredt samarbeid mellom aktører som bedriver mobil kulturarv, som båter, biler, jernbane og fly. Om en skal klare å holde en stadig aldrende kjøretøypark i drift, trengs det god kunnskapsutveksling og erfaringsdeling på tvers av grupper, organisasjoner og landegrenser. Ved å utvikle felles forståelse og felles prinsipper, kan en lettere samarbeide om å oppnå innflytelse hos store politiske organer, eksempelvis den Europeiske Union. I tråd med dette ligger også arbeidet om å utvikle et felles europeisk kjøretøyregister over veterankjøretøy.

Alt i alt har det foregått mye arbeid i kulissene for å opprettholde forståelse for industriell kulturarv, og opprettholde og videreutvikle forutsetningene for å kunne drive dette. Arbeidet som foregår av våre samarbeidspartnere i eksempelvis FEDECRAIL er av betydning for all dugnaden som nedlegges i veteranmiljøene her til lands også. 2023 har vært et produktivt år på den fronten, og arbeidet fortsetter for fullt ut i 2024.