Kongens Fortjenstmedalje til Thor Bjerke

Thor Bjerke, medlem i NJK siden 1969, ble den 12. mars 2025 tildelt H.M.Kongens Fortjenstmedalje. Tildelingen skjedde under en seremoni på Norsk jernbanemuseum. Her følger hele begrunnelsen for tildelingen, slik den ble sendt inn til H.M.Kongen fra Norsk Jernbaneklubb i søknadsform. 

Norsk Jernbaneklubb (NJK), stiftet 1969, er en landsomfattende forening med formål å sikre norsk jernbanekultur både fysisk og immaterielt, samt være en interesseorganisasjon for landets jernbaneinteresserte. Nesten alt arbeid skjer frivillig, og er derfor avhengig av medlemmers ulønnede innsats.

Thor Bjerke, medlem siden 1969, har gjennom klubbens over 50-årige historie nedlagt en tidsmessig enorm innsats av svært høy kvalitet i det arbeidet han gjør, alt ulønnet. Hans innsats har varig karakter og vil være nyttig og tilgjengelig for enhver som framover vil ha interesse for norsk jernbanehistorie.

Vi legger to innsatsområder til grunn for at vi mener han er en verdig kandidat til Kongens fortjenstmedalje:

  • Han var redaktør av vårt medlemsblad På Sporet (PS) i årene 1991–2002. Det omfatter 38 utgaver av bladet, som i sidetall lå på mellom 64 og 100 sider i hver utgave. Kvaliteten på PS økte vesentlig i disse årene, og Bjerke la en standard for medlemsbladet som senere redaktører har forsøkt å leve opp til. Bjerke stod selv for den grafiske utformingen av bladet. En vesentlig del av suksessen hans som redaktør var blant annet evnen til få andre til å skrive artikler om tema han mente ville være interessante for leserne. 
  • Bjerkes egenproduksjon av sakprosatekster om norsk samferdselshistorie med hovedvekt på jernbanehistorie, både med hensyn til mengde og ikke minst kvaliteten, og hans generelle villighet og evne til å dele sine kunnskaper med andre. Vi anser dette som Bjerkes mest fortjenestefulle innsats, og utdyper nedenfor.

Bjerke har fått publisert til sammen 5593 trykksider; første bidrag i 1970. Han er fortsatt svært aktiv og er hovedansvarlig for to bøker på til sammen 742 sider som utgis i 2023. Bjerke har også samarbeidet med andre forfattere. Bjerkes egenandel i de 5593 sidene er anslått til om lag 3370 trykksider. I mange av bokverkene med flere forfattere har Bjerke vært hoveddrivkraft. Samlet står Bjerke som forfatter av 18 bøker, 201 fagartikler i På Sporet, 42 kapitler i Norsk jernbanemuseums årbøker og fire artikler i andre tidsskrift eller årbøker. I tillegg til vanlig sakprosa, må nevnes de tre utgavene av Banedata. Dette er et oppslagsverk om de norske jernbaners infrastruktur som på samme tid er historisk orientert (og dokumentert) og oppdatert fram til utgivelsestidspunktet. Siste utgave (2013) ble innkjøpt av daværende Jernbaneverket i stort antall på grunn av bokas nøyaktighet og kvalitet om Jernbaneverkets eget fagområde. Banedata 2013 ble mottatt personlig av HKH Kronprins Haakon i 2021 under feiringen av Dovrebanens 100-årsjubileum med tanke på et eksemplar for kongevogna.

Vel så viktig som volumet, er kvaliteten ved disse bidragene. Bjerke har hele tiden vært opptatt av at saksopplysninger må dokumenteres. Han har derfor hele tiden systematisk innhentet kilder, dels ved å skrive til eller oppsøke relevante institusjoner, dels ved å oppsøke fysisk offentlige arkiver (Riksarkivet og de mange statsarkivene landet over). Bjerkes senere arbeider nøyer seg ikke med en vanlig opplysning om benyttede kilder, men angir kilder på detaljnivå knyttet til enkeltpåstander, helt på høyde med hva som er standard for akademiske verk. Bjerke har ingen formalutdannelse på universitetsnivå, så denne kompetansen er også ervervet ut av egeninteresse og i fritiden.

Vi mener Bjerkes enestående og vedvarende innsats er verdig en slik påskjønnelse som Kongens fortjenstmedalje vil være. 

TB SOH 800h

 

Foto: Stein Olav Hohle