Krøderbanen

Personvogner - trafikkvogner

Krøderbanen disponerer en personvognpark som representerer en lang periode av personvognutviklingen i Norge. Alle personvognene som brukes i museumstogtrafikken har vognkasse av tre, de fleste med utvendig teakpanel.

Vognene som vises her er de som for tiden er de mest brukte i trafikken på Krøderbanen. Det varierer hvilke som brukes de enkelte dagene.

Vi har også en del personvogner som er under reparasjon eller som er lagret for å kunne settes i stand senere.

Vogn nr. Litra (type) Vogntype Merknad
RjB C 4  4  C 3-klassevogn fra Rjukanbanen
Co4c  65 65 Co4c 3-klasse lokaltogvogn
CEo  86 86 CEo 3-klasse lokaltogvogn med kioskavdeling
C3a  102 102 C3a 3-klassevogn fra Valdresbanen
Co3a  220 220 Co3a 3-klasse midtgangsvogn
CF2a  686 686 CF2a 3-klasse sidegangsvogn med konduktør- og reisegodsavdeling
F  2019 2019 F Konduktør- og reisegodsvogn
CF 3552 3552 CF Konduktør- og reisegodsvogn med 3-klassekupé
B65  18836 18836 B65 2-klasse lokaltogvogn

 

 
 
 
 
 
 

Skumringstoget

Lørdag 31. august 2024 kjøres det tradisjonsrike skumringstoget mellom Krøderen og Snarum. Toget kjøres med damplokomotiv nr. 11 "Ulka" fra 1892 og historiske personvogner. Dette er det eneste persontoget på Krøderbanen som kjøres etter mørkets frembrudd - en helt spesiell reiseopplevelse. Den romantiske stemningen forsterkes ved at vognene har parafinbelysning.

 

SkumringstogetSkumringstoget på Sysle 24. august 2013. Foto: Gjermund Hansen


Rutetider

fra Krøderen 20.30
fra Kløftefoss 20.50
til Snarum  21.15
fra Snarum 21.45
fra Kløftefoss 22.08
til Krøderen 22.22


Det blir salg av kaffe, vafler, is, brus og mineralvann fra kl. 19.00 til togavgang kl. 20.30. Vi anbefaler de reisende til å møte opp i god tid for å nyte stemningen på stasjonen.

Skumringstog kroderenSkumringstoget på Krøderen stasjon

 

Billettpriser Krøderen - Snarum

Tur/retur
Voksne 230,-
Barn (4-15 år) 125.-
Honnør 180,-
Minigruppe 530,-

Minigruppebillett gjelder for to voksne og inntil tre barn under 16 år.

Prisene inkluderer billettavgift til Billetto. Billetter må forhåndskjøpes innen kl. 12.00 reisedagen.

Merk at alle må gå innom billettekspedisjonen på Krøderen stasjon selv om de har forhåndskjøpt billett. Her får man utdelt egne togbilletter av den gamle typen og aktuelle informasjonsskriv. Billettene framvises i toget ved kontroll og kan beholdes som en suvenir etter reisen. Vær ute i god tid for å unngå kø, seneste frammøte er 20 minutter før togavgang.

Ledsager til reisende med offisielt ledsagerbevis reiser gratis, men må ha egen billett. Ledsagerbevis må framvises i billettekspedisjonen på Krøderen stasjon før togavgang.

For reisende med reiseinvitasjon må det bestilles én fribillett pr. reisende hos Billetto, dette koster ingenting ekstra. Dette er viktig for å ha kontroll på antall reisende i toget.


Sist oppdatert 01.09.2024

Stordrifts- og markedsdag på Krøderbanen

Søndag 1. september 2024 er det stordriftsdag på Krøderbanen, med to damptog, et motorvogntog og et godstog i drift. Det kjøres en rekke avganger gjennom hele dagen, og de reisende kan fritt bytte mellom ulike togtyper underveis på stasjonene Sysle og Kløftefoss. Dette blir en unik mulighet til å se og reise med mange ulike historiske togtyper.

Det vil i tillegg arrangeres markedsdag og loppemarked på Krøderen stasjon, med mange spennende salgsboder fra ulike lokale aktører. Vi markerer samtidig Kulturminnedagene 2024 som i år har «Spor, nettverk og forbindelser» som tema.

Damplok 225 på Kløftefoss    Damplokomotiv 7a nr. 11
Ikke mindre enn to damptog, et motorvogntog og et godstog skal i aksjon på Krøderbanen på stordriftsdagen.
Foto: Henrik B. Backer (venstre) og Henning Hagen.

Stasjonene Krøderen, Kløftefoss og Sysle blir alle betjent med togekspeditør, og her kan du  oppleve togkryssinger på gamlemåten med bruk av flaggsignaler og utveksling av togmeldinger på den restaurerte telefonkursen.

Billettpriser for stordriftsdagen

Voksne 330,-
Barn 4 - 15 år 170,-
Småbarn (0-3 år)     0,-
Honnør 250,-
Minigruppe (*) 760,-

* = minigruppebillett gjelder for to voksne og inntil tre barn under 16 år.
Barn under 4 år reiser gratis, men må ha egen billett.

Til stordriftsdagen selges det kun dagsbilletter som gjelder for et ubegrenset antall reiser med alle togavganger. Disse koster det samme som en ordinær tur/retur-reise. Billetten kjøpes på forhånd og du registrerer deg i billettekspedisjonen på utgangsstasjonen (Krøderen eller Vikersund) før togavgang. Der får du utdelt togbilletter av den gamle typen som gjelder for hele dagen, og du får også dagens rutetabell og informasjon om Krøderbanen.

Ledsager til reisende med offisielt ledsagerbevis reiser gratis, men må ha egen billett. Ledsagerbevis må framvises ved billettkontroll.

Rutetider

M D
G2
G1
Mg G2 G1 D Mg M
        Tognr -> 102
252 5302 5312 104 5304
5314 254 106 108
fra Krøderen 09.45 10.30 11.00 11.35 12.40 13.45 15.05 16.00 17.00
til Kløftefoss 09.56 x 10.43 x 11.15 11.50 12.55 14.00 15.18 16.12 17.12
fra Kløftefoss 09.56 x 10.43 x 11.55 13.05 14.09 15.19
fra Snarum 10.15 x 11.02 x 12.14 x 13.24 x 14.30 x 15.38 x
til Sysle 10.24 x 11.11 12.23 13.33 14.40 15.47
fra Sysle 10.24 x 11.12 12.37 13.35 15.48
til Vikersund 10.40 11.30  
12.53
13.53 16.06

 

M M G2 G1 D Mg G2 M G1 D
         Tognr -> 101 103 5303 5313 253 105 5305 107 5315 255
fra Vikersund   10.50 12.10 13.10 14.20    16.30
til Sysle 11.06 12.31 13.26 14.43 16.51 x
fra Sysle 11.16 12.33 13.37 14.44 15.51 16.51 x
fra Snarum 11.25 x 12.42 x 13.46 x 14.54 x 16.01 x 17.00 x
til Kløftefoss 11.44
13.01 14.05 15.13 16.20 17.18 x
fra Kløftefoss 09.25 11.57 12.20 13.03 14.07 15.22 16.23 16.40 17.18 x
til Krøderen 09.37 12.10 12.35 13.15 14.20 15.35 16.35 16.55 17.30


D = ordinært damptog med lokomotiv 21b 225 og personvogner
G1 = personførende godstog med damplokomotiv 7a 11 (Ulka)
G2 = personførende godstog med skinnetraktorer
M = motorvogn type 91
Mg = motorvogn type 91 med ekstra godsvogn
x = toget stopper ved behov for av- og påstigning

Du kan fritt bytte tog underveis og kjøre fram og tilbake med de ulike togtypene.
Dagens billetter gjelder som dagsbillett for alle togavganger.
Alle tog venter på overgangsreisende på stasjonene.

I tillegg er det utarbeidet grafisk rute for stordriftsdagen. Denne kan være til god hjelp når dagens ulike reiser skal planlegges. Her benevnes togene med tognummer, det samme som vi ser i andre rad i rutetabellen over. Avganger med veteranbussen er ikke inkludert. Den grafiske ruten kan lastes ned her.

Vi ønsker alle velkommen til en begivenhetsrik søndag på Norges lengste museum!

Sist oppdatert 01.09.2024

Barnas dag på Krøderbanen

 

Søndag 17. august 2025 er det Barnas dag på Krøderbanen med mange spennende aktiviteter for de minste. I tillegg arrangeres rundturene Fjordcruise og damptog og Tog, båt og eventyr, til eventyrmuseet Villa Fridheim

Denne dagen reiser alle barn gratis med togene! I billettsalget får alle barn en spesiallaget bamsebillett som minne om besøket. Vi oppfordrer til å ta med bamsen eller et annet kosedyr på søndagens togtur for å skape ekstra stemning. Dette er også en gylden anledning til å få en helsesjekk på kosedyret hos Bamsedoktoren.

klovnen knerten underholder barnaKlovnen Knerten underholder på en tidligere Barnas dag. Foto: Anders Linnerud


En av hovedattraksjonene er Klovnen Knerten. Han vil underholde på Vikersund stasjon fra kl. 11.30, for så å følge med 12.10-toget til Krøderen. Fra ca. kl. 13.35 - 14.00 blir det show med musikk, trylling og spillopper i stasjonsparken på Krøderen stasjon.

 

KosebamserMange kosebamser blir å treffe på Barnas dag            

I tillegg kommer Bamsedoktorene på besøk. Her kan alle bamser og kosedyr som føler seg litt slappe, få en helsesjekk og litt stell. Velsmakende bamsemedisin deles ut til både pasient og eier.

Bamsedoktorer i arbeidBamsedoktorene behandler kosedyr på Krøderen stasjon. Foto: Anders Linnerud


Denne søndagen arrangeres også rundturene Tog, båt og eventyr og Fjordcruise og damptog. På begge disse turene vil du få med deg aktivitetene på Krøderen stasjon under oppholdet der.

Vi ønsker både små og store velkommen til en hyggelig familiedag på Krøderbanen!

Sist oppdatert 23.03.2025

Tog, båt og eventyr

Søndagene 6. juli, 13. juli, 17. august og 31. august 2025 arrangerer Krøderbanen den populære rundturen ”Tog, båt og eventyr” til eventyrmuseet Villa Fridheim. Reisen inkluderer damptog og en flott båttur på innsjøen Krøderen. Returen går med veteranbuss til Krøderen og videre med motorvogntog for de som skal tilbake til Vikersund. Hele turen kjøpes på forhånd som én pakke.

Villa FridheimVilla Fridheim. Foto: Nina Djærff

Villa Fridheim

Villa Fridheim ble oppført i 1890-92 som landsted for trelasthandler Svend Haug og hans kone Thea Haug fra Drammen. Huset ble restaurert og gjenåpnet som eventyrmuseum i 1986, og det er i dag en av Norges best bevarte trebygninger. Den imponerende hallen er dekorert med store eventyrmalerier og utsiktstårnet ruver hele 30 meter over bakken. Huset består av ca. 40 forskjellige rom.

I eventyrrommene er du omgitt av de kjente og kjære norske eventyrfigurene. I kjelleren en det en faktautstilling om Asbjørsen og Moe, informanter og illustratører av eventyrene - med fine bilder. Kjelleren, som er pusset opp, vil også brukes til salgsutstillinger.

I sommer vil Ingvild Eiring presentere sine dioramaer på Villa Fridheim. Det er en magisk verden med håndlagede små mus som får spille menneskelige karakterer. Tablåene, som er i størrelse 1:12, er så detaljerte at man lett kan kjenne seg igjen i dem.

Villa Fridheim-trollet er en del av inventaret, og dukker gjerne opp når du minst venter det …

Servering

Kryllingen serveringI salongen på Kryllingen serveres god middag. Foto: Helge Lund

Rundturen kan kjøpes med eller uten forhåndsbetalt middag. Forhåndsbetalt middag serveres på M/S Kryllingen II etter avgang fra Krøderen brygge, og desserten serveres ved ankomst til Villa Fridheim. Fordelen med å forhåndskjøpe middag er at du da kan spise underveis på båtturen, og ha mere tid til å utforske Villa Fridheim.

Voksenmeny
Middag (to alternativer*):
  - Hjortegryte med poteter og rosenkål
  - Stekt ørret med poteter, agurksalat og rømmesaus
Dessert: Tallerken med assorterte kaker og kaffe/te med påfyll

Barnemeny
Middag: To wienerpølser med potetstappe
Dessert: Tallerken med barnas favoritter (sjokoladekake/muffins med litt bær og is) og saft

Drikke til middagen som mineralvann, øl og vin kan kjøpes ombord på båten. Tilbehør som tyttebærsyltetøy, ketsjup og sennep er tilgjengelig til alle rettene.

(*) Middagsalternativene velges som en del av billettkjøpet. Du kan samtidig gi beskjed om eventuelle matallergier eller andre ting vi bør være oppmerksomme på. Dersom du senere ønsker å endre på menyvalget, kan du gi beskjed på epost til innen kl. 12.00 onsdag før reisedagen.

For de som ikke forhåndskjøper middag, er det et enklere tilbud i Fru Theas kafe på Villa Fridheim. Der kan du kjøpe rømmegrøt, vafler, wienerpølser, karbonadesmørbrød, dagens påsmurte og diverse kaker.

Kryllingen II M/S Kryllingen II. Foto: Helge Lund


Reiserute

Reisen starter med damptog fra Vikersund kl. 12.10. Du kan alternativt starte turen med damptoget fra Krøderen kl.10.35. Damptoget ankommer Krøderen kl. 13.16, hvor det blir et opphold på en times tid. Deretter fortsetter turen med båten M/S Kryllingen fra Krøderen brygge kl. 14.20, med ankomst Villa Fridheim kl. 15.20. Retur fra Villa Fridheim med veteran NSB-buss kl. 17.20, til Krøderen kl. 17.40. For reisende fra Vikersund kjøres motorvogntog fra Krøderen kl. 17.50, med ankomst Vikersund kl. 18.44.

De to alternative reiserutene er som følger:

         Turstart på Krøderen kl. 10.35
 fra Krøderen st. (med damptog)   10.35
 til Vikersund stasjon 11.35
 fra Vikersund st. (med damptog) 12.10
 til Krøderen stasjon 13.16
 fra Krøderen brygge (med båt) 14.20
 til Villa Fridheim 15.20
 fra Villa Fridheim (med buss) 17.20
 til Krøderen stasjon 17.40
        Turstart på Vikersund kl. 12.10
 fra  Vikersund st. (med damptog)   12.10
 til  Krøderen stasjon 13.16
 fra Krøderen brygge (med båt) 14.20
 til Villa Fridheim 15.20
 fra Villa Fridheim (med buss) 17.20
 til Krøderen stasjon 17.40
 fra Krøderen st. (med motorvogntog) 17.50
 til Vikersund stasjon 18.44


Fra Krøderen stasjon og ned til Krøderen brygge må det beregnes en gangtid på 5-10 minutter.
Tilsvarende gangtid gjelder mellom Villa Fridheim og tilhørende brygge.

Kombinasjon med westernshow (**)

Søndagene 6. juli og 13. juli arrangeres det westernshow i “Deadwood City” på Kløftefoss i korrespondanse med 12.10-toget fra Vikersund. Det er fullt mulig å kombinere dette med tur til Villa Fridheim. De som velger å ta med seg westernshowet, går av damptoget fra Vikersund på Kløftefoss kl. 13.01. Etter showet går det veteranbuss direkte til Krøderen brygge fra Kløftefoss kl. 14.00. Ankomst Krøderen brygge kl. 14.10, i korrespondanse med båtavgangen kl. 14.20. Ved eventuell forsinkelse vil båten vente på overgangsreisende.

Merk: Billetter til westernshowet kan kjøpes på forhånd sammen med reisebilletten, som et valgfritt tillegg. Se her for nærmere informasjon om westernshowet.

Billettsalg og plassreservering

Billettpriser

Uten middagMed middag
Voksne 730,- 1.065,-
Barn (4-15 år) * 375,- 540,-
Småbarn (0-3 år) 0,- 165,-
Minigruppe (2 voksne og 1 barn) 1.735,- 2.570,-
Minigruppe (2 voksne og 2 barn) 1.735,- 2.735,-
Minigruppe (2 voksne og 3 barn) 1.735,- 2.900,-
Honnør 585,- 920,-
Ledsager med bevis 0,- 335,-


Nyhet

Vi kan i år tilby minigruppebilletter også for «Tog, båt og eventyr». Dette er et tilbud til barnefamilier som innebærer at prisen for reisedelen av billetten er den samme for 2 voksne og inntil 3 barn (4-15 år). Det vil lønne seg å kjøpe en minigruppebilett selv om 2 voksne har med seg  bare ett barn. De oppgitte priseksemplene med middag gjelder hvis alle på en minigruppe kjøper turen med middag, men det er fullt mulig at noen velger å ikke kjøpe denne tilleggsbilletten.

Billettprisene inkluderer togreise tur og retur, inngang på stasjonsmuseet på Krøderen, båttur, inngang på Villa Fridheim, retur til Krøderen med veteranbuss og billettavgift til Billetto.

Merk: Reiseinvitasjoner / fribilletter gjelder ikke for rundturene.
* = på Barnas dag 17. august er togreisen gratis for barn. Totalprisen for barn 4-15 år denne dagen er kr 225,- uten middag, og kr 390,- med middag

Billetter til hele turen forhåndskjøpes gjennom Billetto.
Kjøp av billetter med middag må gjøres innen kl. 22.00 mandag før reisedagen.
Kjøp av billetter uten middag må gjøres innen kl. 12.00 lørdag før reisedagen.

Merk at kjøpte billetter kun gjelder for angitt dag, avgangstid og måltidstype.

Alle reisende må registrere seg før togavgang i billettsalget på utgangsstasjonen med fremmøte senest 20 minutter før togavgang. Dere vil da få utlevert egne togbilletter og rundturbilletter.

Kjøp billetter her

Dersom du skulle få problemer med å bestille via denne siden, kan du alternativt gå via sidene til Billetto.no.

Velg avreisestasjon - Krøderen eller Vikersund

Fra Krøderen kl. 10.35

Fra Vikersund kl. 12.10




SkipperbevisOmbord i båten kan barna kan få styre M/S Kryllingen II og motta skipperbevis. Foto: A. Linnerud


Tilleggsinformasjon

Ytterligere opplysninger om kombinasjonsturene til Villa Fridheim kan du få ved å kontakte turkoordinator Anders Linnerud på tlf. 450 65 452 eller e-post:

 

Sist oppdatert 15.04.2025

 

Togran på Krøderbanen

Hver søndag i sommer, til og med 3. august, kan de reisende med Krøderbanen oppleve et skikkelig westernshow i Deadwood City på Kløftefoss.

Lørdag 9. august og søndag 10. august 2025

blir det grand finale med både show og overfall på selve toget. Samme program vises to dager på rad, både lørdag og søndag. Damptoget fra Vikersund kl. 12.10 frakter en større pengebeholdning som skumle røvere prøver å rane til seg. Sheriffen i Deadwood har derfor ekstra vakthold i toget og anmoder passasjerene om assistanse.

Skumle ranere overfaller toget. Foto: Jan-Olav Lobben.

Billettsalg

Tograndagene er populære - ikke minst blant den yngre garde, og billetter må derfor kjøpes på forhånd hos Billetto. De aktuelle avgangene som inkluderer togran og westernshow, er damptogavgangen kl. 12.10 fra Vikersund og damptoget kl. 10.35 fra Krøderen (tur/retur).

Billettpriser

Voksne 475,-
Barn 4 - 15 år 275,-
Småbarn (0-3 år) 0,-
Honnør 365,-
Minigruppe (*) 1.155,-

* = minigruppebillett gjelder for to voksne og inntil tre barn under 16 år.
Barn under 4 år reiser gratis, men må ha egen billett.

Prisene inkluderer togreise tur/retur, togran og westernshow, samt billettavgift til Billetto. Pass på at du velger riktig dag og billettype.
Merk: Reisende med reiseinvitasjon kjøper frireisebillett og betaler kun for togran og westernshow (én frireisebillett pr. person).

Ledsager til reisende med offisielt ledsagerbevis reiser gratis, men må ha egen billett. Ledsagerbevis må framvises ved billettkontroll.

Merk at kjøpte billetter kun gjelder for angitt dag og avgangstid.

 

Kjøp billetter her

Dersom du skulle få problemer med å bestille via denne siden, kan du alternativt gå via sidene til Billetto.no.

Velg avreisestasjon - Krøderen eller Vikersund

Fra Krøderen kl. 10.35

Fra Vikersund kl. 12.10

 

Togran

218 Togran 1

Det hele blir satt i scene av westernklubben Deadwood City. Alle passasjerer oppfordres til å bistå sheriffen og hans menn med å forsvare toget, så her er det bare å finne fram cowboyhatten og kruttlappistolen og la seg rive med.

Det er avgangen kl. 12.10 fra Vikersund som blir ranet, og som korresponderer med westernshowet. Du kan starte reisen på Krøderen kl. 10.35 og få med deg togran og westernshow på turen tilbake fra Vikersund, eller starte reisen fra Vikersund kl. 12.10, og returnere tilbake til Vikersund med damptog fra Krøderen kl. 15.10. Det blir kun lagt ut billetter for tur/retur-reise, men du kan selvfølgelig reise bare en vei (fra Vikersund kl. 12.10) på samme billett.

Merk:
Skuddene under togranet knaller høyt og vi ønsker å gjøre foreldre oppmerksomme på dette. Spesielt når toget stopper og kommer tett på skuespillet med skuddsalver mellom banditter og lovmenn kan små barn bli litt engstelig. Det kan være lurt å bruke hørselvern.

 

Westernshow

Westernshowet starter etter at damptoget har ankommet Kløftefoss (kl. 13.03). Damptoget blir stående på Kløftefoss og fortsetter videre til Krøderen etter at showet er avsluttet, med rutemessig avgang fra Kløftefoss kl. 14.00.

I "Deadwood City" er det kiosk med salg av suvenirer, pølser, vafler, is, brus og kaffe. Her kan du betale med kontanter eller Vipps (ikke bankterminal). Etter showet blir det anledning til å snakke med og fotografere "innbyggerne" i westernbyen.

Nærmere informasjon om westernshowet finner du her.

Rutetider lørdag 9. august og søndag 10. august

Damptog Damptog
fra Krøderen 10.35 15.10
fra Kløftefoss 10.49 15.23
fra Snarum 11.08 x 15.43 x
fra Sysle 11.17 x 15.52 x
til Vikersund 11.35 16.10

 

Damptog Damptog
fra Vikersund 12.10 16.35
fra Sysle 12.31 16.54 x
fra Snarum 12.42 17.03 x
til Kløftefoss 13.03 w 17.23
fra Kløftefoss 14.00 w 17.23
til Krøderen 14.12 17.35

w = korrespondanse til/fra westernshow på Kløftefoss
x = toget stopper ved behov for av- og påstigning

Damptoget fra Vikersund kl. 12.10 ankommer Kløftefoss kl. 13.03 og det vil vente på Kløftefoss stasjon til etter at westernshowet er avsluttet før det fortsetter videre til Krøderen.

Merk: Det er kun avgangene tur/retur fra Krøderen kl. 10.35 eller Vikersund kl. 12.10 som inkluderer togran og westernshow. Øvrige tog er ordinære avganger, med vanlige billettpriser.

 

Sist oppdatert 15.04.2025

 

 

Westernshow i Deadwood City

 

Alle søndager fra og med 29. juni til og med 10. august, samt lørdag 9. august 2025 kan du kombinere turen på Krøderbanen med et westernshow i "Deadwood City" på Kløftefoss.

altSkumle bankranere på vei inn i "Deadwood City". På søndagene kan de reisende med Krøderbanen få oppleve litt av livet i "det ville vesten". Foto: Jan-Olav Lobben

Showet arrangeres av "Deadwood City Westernklubb" i korrespondanse med Krøderbanens damptog kl. 12.10 fra Vikersund. I år setter vi i tillegg opp en ny avgang med motorvogntog fra Krøderen kl. 12.40, til Kløftefoss kl. 12.52.  Denne avgangen korresponderer også med westernshowet.

Merk: Billetter til damptoget fra Vikersund kl. 12.10 må kjøpes på forhånd hos Billetto Det gjelder også for tur/retur-reisende fra Krøderen med damptoget kl. 10.35.  Se vår billettside for nærmere informasjon.

Veterantoget fra Vikersund har ankomst Kløftefoss kl. 13.01 og fortsetter til Krøderen etter et kort opphold. De som ønsker å se westernshowet må gå av toget på Kløftefoss. Westernbyen ligger ca. 100 meter fra stasjonen.

Showet starter kl. 13.10 (litt senere hvis toget er forsinket) og varer ca. en halv time. Deretter kjøres motorvogntog fra Kløftefoss kl. 14.00, med ankomst Krøderen kl. 14.12. De som har vært på westernshow må derfor passe på å være tilbake på Kløftefoss stasjon senest kl. 14.00.

Billettpriser westernshow

Voksne 125,-
Barn 100,-
Honnør 100,-
Minigruppe* 350,-

* = minigruppebillett gjelder for to voksne og inntil tre barn under 16 år.

Merk: Billetter til westernshowet kan i år kjøpes på forhånd sammen med reisebilletten, som et valgfritt tillegg.
Billetter til westernshowet kan også kjøpes på forhånd med Vipps. Søk på nummer 687473.
Du kan også kjøpe billetten ved inngangen til «Deadwood City» med kontanter eller Vipps.

Lørdag 9. og søndag 10. august er det et eget opplegg med både togran og westernshow.
Disse to dagene er både togran og westernshow inkludert i togbilletten. Se siden om Togran for detaljer.

I "Deadwood City" er det kiosk med salg av suvenirer, pølser, vafler, is, brus og kaffe. Etter showet blir det anledning til å snakke med og fotografere "innbyggerne" i westernbyen.

Reisende fra Vikersund som heller vil nyte togpausen på Krøderen i sin helhet, kan bare rolig bli sittende i damptoget som har rutemessig ankomst Krøderen kl. 13.16.

Damptoget returnerer fra Krøderen kl. 14.50, med ankomst Vikersund kl. 15.50. Det betyr at de som velger westernshowet, vil ha en drøy halvtime til disposisjon på Krøderen før damptoget returnerer til Vikersund.

God tur!

 

Sist oppdatert 15.04.2025

 

Krøderbanens historie

Krøderbanen ble åpnet i 1872 og nedlagt som NSB-bane i 1985. Samme år besluttet Stortinget at Krøderbanen skulle bevares som en museumsjernbane, og Stiftelsen Krøderbanen ble opprettet i 1986. Siden 1977 har Norsk Jernbaneklubb kjørt veterantog med damplokomotiv på banen i sommersesongen.

Anleggsarbeidet på Krøderbanen startet våren 1870. Banetraséen fikk bl.a. 6 skarpe kurver, noen av de skarpeste på norske jernbaner. Stigningen opp fra Vikersund var 1:45, videre måtte banen krysse hovedveien seks ganger. Krøderbanen ble 26 kilometer lang, og da den stod ferdig hadde den kostet 101.500 spd. pr mil.

Banen ble åpnet i 1872. Det var kong Oscar II sammen med sin dronning Sophie som den 19. november foretok en "kongelig" åpning av banen, men den offisielle åpningen ble ikke foretatt før den 28. november.

Snarum-stasjon-ca-1910 - 585
Snarum stasjon ca 1910

Krøderbanen ble bygget som en sidelinje til Drammen - Randsfjordbanen, og hensikten var å skaffe forbindelse mellom Hallingsdalsvassdraget og Drammen. De første jernbanene i Norge ble nettopp bygget for å skape forbindelse mellom innenlands seilbare vassdrag og kysten.

Banen ble bygget smalsporet (1067 mm sporvidde), men ombygget til normalspor (1435 mm) i 1909. Mange av de tidligste jernbanene i Norge ble bygget smalsporet fordi de var billigere å bygge - det var det landet hadde økonomi til.

Krøderen-brygge - 585
Krøderen dampskipsbrygge

Krøderbanen var en utpreget godsbane, men hadde også persontrafikk. De største godsmengdene var tømmer som ble fløtet i Hallingsdalsvassdraget, tømmer fra skogene langs banen og jordbruksprodukter som ble fraktet ut av distriktet. Tømmeret ble eksportert, særlig til England, eller det ble til papirmasse på en av de mange papirfabrikkene langs Drammenselven. Noe forlot også distriktet i form av trelast, det var mange sagbruk i området. Jernbanen førte til en stor økonomisk oppsving for distriktene omkring. De mange store drifts- og hovedbygningene på gårdene langs Krøderbanen vitner om dette.

Da Bergensbanen skulle bygges var ett av alternativene å la den følge Krøderbanen og deretter gå videre langs Krøderen og opp gjennom Hallingdalen, men i stedet ble det besluttet at den skulle gå fra Hønefoss over Sokna og Ørgenvika til Gulsvik. Bergensbanen ble åpnet mellom Gulsvik og Bergen i 1908, og da ble trafikken på Krøderbanen den største noensinne. Alle passasjerer og alt gods måtte fraktes med dampbåt mellom Krøderen og Gulsvik. Over 700 reisende pr dag kunne bli ekspedert og det ble til og med bygget jernbanerestaurant på Krøderen stasjon i denne tiden.
Da Bergensbanen året etter ble åpnet i hele sin lengde ble trafikken på Krøderbanen sterkt redusert.


Krøderen-st-19-06-09 - 585
Krøderen stasjon 1909

Etter 1909 rullet togene på Krøderbanen i årevis uten at det skjedde så store endringer. Etter annen verdenskrig ble det satt inn små, lette motorvogner i persontogene. Disse var raskere og mer komfortable enn det gamle materiellet. Etter at motorvognene kom kjørte persontogene oftere enn før, det ble også opprettet flere holdeplasser hvor disse stoppet.

I 1956 ble det besluttet å innstille persontrafikken på Krøderbanen og erstatte den med busser. For å gjennomføre dette måtte veiene oppgraderes, og det siste ordinære persontoget på Krøderbanen kjørte i 1958.

Godstogene fortsatte omtrent som før. Etter 1960 ble godstogene om vinteren, når det ikke var fløting av tømmer, kjørt med en skinnetraktor som var stasjonert på Vikersund. Fløtingen i Hallingdalsvassdraget opphørte i 1967, og dette året gikk også det siste godstoget trukket av damplokomotiv.

Etter dette ble det bare kjørt godstog på Krøderbanen ved behov. Ettersom trafikken stadig ble mindre ble skinnetraktoren på Vikersund til slutt inndratt, deretter måtte skinnetraktoren på Hokksund benyttes når det var behov for transport på Krøderbanen.

Utover 1970-tallet ble Krøderbanens fremtid diskutert. Banens lave akseltrykk, at det var behov for opprusting og at trafikken var svært liten gjorde det ikke så enkelt å argumentere for å opprettholde driften.

Norsk Jernbaneklubb hadde tidlig vist interesse for Krøderbanen. Klubben ble opprettet i 1969 for å ta vare på verdifullt historisk jernbanemateriell som ellers så ut til å forsvinne. Man innså tidlig at man trengte en egen jernbane for å kunne kjøre med dette materiellet. På Krøderbanen fant man hva man trengte - hele banen var intakt og på Krøderen stasjon var miljøet lite endret gjennom årene. Noe bedre utgangspunkt for en museumsjernbane fantes neppe.

I 1977 begynte regelmessig kjøring med veterantog på Krøderbanen, men i 1979 vedtok Stortinget å legge ned den nordligste delen av banen med Krøderen stasjon. Det spøkte bokstavelig talt for bevaring, krefter arbeidet for å bruke traséen til vei, stasjonsområdet på Krøderen til bensinstasjon og stasjonsbygningen til blomsterbutikk. 
Heldigvis seiret fornuften. Krøderen stasjon ble fredet, og Stortinget vedtok i 1985 at Krøderbanen skulle bevares for ettertiden som museumsjernbane.

I 1986 ble Stiftelsen Krøderbanen opprettet. Stiftelsen eier sporet og alle bygningene som tilhører banen, og var i de første årene også ansvarlig for driften og vedlikeholdet av det rullende materiellet som benyttes på Krøderbanen. Senere ble ansvaret for driften overtatt av Kunstnerdalen Kulturmuseum (KKM) som var en konsolidert stiftelse for flere museer i Modum, Krødsherad og Sigdal. Fra 2014 er Krøderbanen en avdeling i det konsoliderte Buskerudmuseet.

Norsk Jernbaneklubb har en egen driftsavdeling knyttet til Krøderbanen. På frivillig basis bistår medlemmene med kjøring av togene og vedlikeholdet av det rullende materiellet. Det meste av det rullende materiellet eies av Norsk Jernbaneklubb og noe er eiet av Norsk Jernbanemuseum.

I nyere tid har Krøderbanen også fått sin egen støtteforening - "Krøderbanens Venner". Venneforeningen er opprettet som en base for de som gjerne vil være med å støtte Krøderbanens virksomhet, men som ikke nødvendigvis er så opptatt av å delta i drift og vedlikehold av rullende materiell.