Industri- og anleggsbaner
Gruvemuseet på Litlabø, Stord | ||||||
Oskarshamn | Akk.lok AL10-1A | 123/1957 | 600 | 5 t | Stordø Kisgruber | Vrak. |
Orenstein & Koppel | diesel MD2 | ca. 1940 | 600 | 4 t | Tyskland | Nyrestaurert fra Tyskland i 2005. I bruk. |
Levahn | diesel 6TD | 160/1953 | 750 | 6 t | Sunnhordland Kraftlag, tidl. Thor Furuholmen | Overtatt 2006, til reparasjon og omb. til 600 mm spv. |
Levahn | diesel-hydrostat. | 476/1972 | 600 | 3,5 t | Spenncon Nordvest, tidl. Høyer Ellefsen | Overtatt 2006. I bruk. Omsporet fra 900 mm. |
Levahn | diesel 8 TD | 179/1955 | 750 | 8 t | Odda Smelteverk. | Overtatt 2008. Var ved UHB 1986-2002, siden Lommedalsbanen. |
Sunnhordland Kraftlag, Matre i Kvinnherad | ||||||
Levahn | diesel Type 76 | 318/1965 | 900 | 8 t | Sunnhordland Kraftlag | Skal restaureres og stilles ut. |
Osbanemuseet på Stend stasjon, Fana | ||||||
Levahn | Diesel Type 76 | 389/1967 | 750 | 8 t | Fana/Bergen kommune | Ombygd med overbygg og førerhus i 1994. I bruk. |
Odda kommune | ||||||
Levahn | Diesellok 8TD | 178/1955 | 750 | 8 t | Odda smelteverk | Lagret i garasje. |
Årdal Verk, Årdalstangen | ||||||
Budich | Damplok | 965/194x | 900 | Tysk anlegg | Oppusset, utstilt | |
Tafjord kraftmuseum, Tafjord | ||||||
Diema | diesel DFL60/1.2 | 3910/1976 | 600 | 6 t | Tafjord kraftselskap | Operativt, utstilt utenfor museet |
Statkraft, Sunndalsøra | ||||||
Hamar Jernstøperi | Luftlok | 1918 | 750 | Aura kraftanlegg | Skal restaureres | |
Orkla industrimuseum, Løkken Verk | ||||||
Skabo | el. kontaktlok | 1930 | 600 | Orkla / Fagerlibanen | I lagerbygg på Fagerli | |
Skabo | el. kontaktlok | 1950 | 600 | Orkla / Fagerlibanen | I lagerbygg på Fagerli | |
Ruston | diesellok LAU | 375365/1955 | 500 | 3,5 t | Orkla gruber | Utstilt utenfor gammelgruva |
General Electric | el. kontaktlok | 7786/1919 | 500 | Orkla gruber | Utstilt utenfor gammelgruva | |
Siemens | akk.lok | 1786/1923 | 600 | Utstilt utenfor gammelgruva | ||
(Bygt på Thamshavn) | kontakt/akk.lok | 1955 | 600 | Utstilt utenfor gammelgruva | ||
(Bygt på Thamshavn) | kontakt/akk.lok | 1950 | 600 | Orkla gruber | Utstilt utenfor gammelgruva | |
Mancha | akk.lok Titan A | 1937 | 500 | 3 t | Orkla gruber | I lagerbygg på Løkken |
Hjemmebygt | Bensinlok med Ford A-motor | 600 | Orkla gruber | I verkstedet, Løkken | ||
Thamshavnbanen | ||||||
Jenbach | JW20 | 3.54-499/1966 | 1000 | 4 t | Orkla gruber | Operativ, omsporet fra 600 mm |
Olavsgruva, Røros | ||||||
Mancha | Little Trammer akk.lok | 1974/1939 | 600 | 1,5 t | Røros kobberverk | I operativ stand |
BEV | akk.lok W217 | 6134/1960 | 600 | 1,5 t | Røros kobberverk | I dårlig stand |
BEV | akk.lok W217 | 4806/1952 | 600 | 1,5 t | Røros kobberverk | Vrak. Overtatt fra Stordø kisgruber 1970. |
Egge museum, Steinkjer | ||||||
Motala | Luftlok K3 | 860/1939 | 750 | 5 t | Fosdalen Bergverk | Restaurert, i magasin |
Verran kommune | ||||||
Motala | Luftlok K3 | 871/1940 | 750 | 5 t | Fosdalen Bergverk | Lagret på kommunal tomt i Malm. Oppusset 2005. |
Yrjar Heimbygdslag, Ørland | ||||||
Deutz | diesel OMZ117F | 33448/1940 | 900 | 6,6 t | Ørland flystasjon | Restaurert 1991 |
Fundia, Mo i Rana (Norsk Jernverk) | ||||||
ASEA/ASJ | pantograflok | 1294-621/1952 | 1435 | Norsk Jernverk | Utstilt på sporstump i friluft. Nr. 1 / "Lars" | |
Ruston | diesellok | 1954 | 1435 | Norsk Jernverk, oppr. Sydvaranger | Utstilt på sporstump i friluft. Nr. 7 "Gano" | |
Sulitjelma gruvemuseum | ||||||
BLW / Westinghouse | KL-lok | 1907 | 500 | Sulitjelma gruber | Utstilt inne | |
Atlas / Thune ?? | Luftlok | 600 | Sulitjelma gruber | Utstilt inne | ||
Levahn | Diesellok | 229/1959 | 600 | 1 t | Sulitjelma gruber | Utstilt inne |
Siemens | KL-lok | 931/1913 | 600 | Sulitjelma gruber | I magasin. Oppr. 500 mm | |
Levahn | Diesellok | 600 | 3 t | Sulitjelma gruber | I magasin | |
ASEA | Akk.lok | 387/1971 | 600 | 9 t | Sulitjelma gruber | I magasin |
Levahn | Diesellok | 382/1967 | 600 | 6 t | Sulitjelma gruber | I lagerhall. I bruk under Mons Peter-festivalen. |
Sulitjelma besøksgruve | ||||||
Levahn | diesellok | 316/1965 | 600 | 3 t | Sulitjelma gruber | I bruk i toget |
Levahn | diesellok | 314/1965 | 600 | 3 t | Sulitjelma gruber | I bruk i toget |
Innstrandens idrettslag, Bertnes | ||||||
Levahn | Diesellok | 365/1967 | 600 | 3 t | Sulitjelma gruber | I bruk ved de årlige Bertnes-dagene |
Midt-Troms Museum / Skaland Graphite | ||||||
BEV | akk.lok W417 | 4808/1952 | 600 | Skaland Grafitverk | Står ute, planlagt pusset opp | |
Berlevåg Havnemuseum | ||||||
Schwartzkopff | Diesellok Köf II | 11178/1940 | 1435 | NSB Anlegg, siden Drammenselvens Papirfabr. | Utstilt | |
Svalbard museum, Longyearbyen | ||||||
Jeffrey | Kontaktledn.-lok | 914 | Store Norske Spitsbergen Kullkompani | Utstilt i friluft | ||
Kings Bay Kull Comp., Ny Ålesund | ||||||
Borsig | Damplok | 7095/1909 | 900 | Kings Bay | Oppr. eier før 1917: Salangsverket |
Lokomotiv bevart i utlandet:
Östra Södermanlands Järnväg, Mariefred, Sverige | ||||||
Motala | Damplok | 272/1901 | 600 | 12,2 | Bjørkåsen Gruber | Oppr. Stafsjö Jv., til Norge 1919. Er pr. i dag i drift ved museumsbanen |
Munkedals Jernväg, Bohuslän, Sverige | ||||||
Hjemmebygd Tjerbo Torvstrøfabr. | Diesellok | ca. 1965 | 600 | Degernes Torvstrøfabrikk, oppr. Tjerbo Torvstrøfabr. | 4-sylindret dieselmotor fabr. Mercedez-Benz. | |
Feldbahnschauanlage Glossen e.V., Glossen i Tyskland | ||||||
Montania | Bensinlok L180 | 1361/1920 | 600 | 5 t | Stordø Kisgruber | Vrak, under restaurering |
Norsk vegmuseum, Fåberg | ||||||
Diema | diesel DS16 | 1749/1955 | 600 | Eeg-Henriksen | NVM gjenstand nr. 2091. Merket Eeg-Henriksen/ Diderich Lund nr. 918. | |
Diema | diesel DS28 / DS30 | ?/1961 | 750 | 5 t | Eeg-Henriksen | Merket Eeg-Henriksen 181-007. På fotbrettet: 622. |
Diema | diesel DS20T | 2911/1966 | 750 | 3,8 t | Eeg-Henriksen | Merket Eeg-Henriksen 181-003. |
Motala | Luftlok m/ tre tanker | 750 | Fosdalen Bergverk | Merket "Tredal". | ||
Mancha | Akk.lok Titan ANX | 1949/50 | 750 | Fosdalen Bergverk | ||
Stiftelsen Folldal gruver | ||||||
BEV | Akk.lok W227 | 600 | 3 t | Folldal verk | I bruk i museumstoget. | |
BEV | Akk.lok W227 | 600 | 3 t | Folldal verk | ||
BEV | Akk.lok W227 | 750 | 3 t | Folldal verk | I deler. | |
BEV | Akk.lok W227 | 5656/1956 | 600 | 1,5 t | Folldal verk, lok nr. 34. | Utstilt ute |
BEV | Akk.lok W227 | 5247/1954 | 750 | 1,5 t | Folldal verk, lok nr. 33. | Utstilt ute |
Jenbach | diesel JW20 | 600 | Folldal verk | Utstilt ute. Motornr. 17600/1974. | ||
Konnerudverket, Drammen | ||||||
ASEA | Akk. LGBT4 | 388/1971 | 600 | 4 t | Sulitjelma bergverk | |
Atlas Diesel | L3 trykkluft | 58/1927 | 600 | Årnes kalksteinsbrudd, Surnadal | Rekonstruert tank, i operativ stand. | |
BEV | Akk.lok W227 | 750 | Folldal gruver, Hjerkinn | Skal returneres til Folldal | ||
BEV | Akk.lok W227 | 600 | Folldal gruver, Hjerkinn | Sporvidde ombygd fra 750 mm 2001. Operativ stand. | ||
Demag | diesel ML15 | 0143/1942 | 600 | Sjøflot kalksteinsgruver, Surnadal | Demontert | |
Demag | diesel ML15 | 0184/1942 | 600 | Sjøflot kalksteinsgruver | ||
Deutz | diesel MLH914G | 33642/1941 | 600 | Åserud teglverk | ||
Deutz | diesel MLH914G | 33648/1942 | 600 | Ingeniørbygg | Delvis oppusset | |
Diema | diesel DL-6/3T | 3126/1970 | 600 | 1,2 t | Vigsnes kobberverk | I operativ stand ? |
Diema | diesel DEL60/1.2 | 3567/1974 | 750 | 6,5 t | Eeg Henriksen | |
Diema | diesel DEL60/1.2 | 3171/1971 | 750 | 6,5 t | Eeg-Henriksen | |
Diema | diesel DEL60/1.2 | 3574/1974 | 750 | 6,5 | Eeg-Henriksen | I operativ stand |
Diema | diesel DS28 | 2743/1964 | 600 | 4,3 t | Nitteldal torvindustri, Bjørkåsen i Solør | Overtatt 2003. |
Gmeinder | diesellok | 3447/1941 | 600 | 6 t | Glærum kalksteinsgruve, Surnadal | Ford-motor nr. 720 frå 1969 |
Gmeinder | diesellok | 2650/ca 1939 | 600 | 3 t | trolig Bro-Bane-Bygg | I deler. |
Jenbach | diesel JW20 | 600 | Folldal Verk, Hjerkinn | Oppusset og omsporet fra 750 mm i 2001 | ||
Levahn | akk. lok | 405/1977 | 600 | 5,5 t | Astrup & Aubert | |
Levahn | diesellok | 600 | 1,8 t | Sulitjelma Bergverk | ||
Levahn | diesellok | 600 | 3 t | Sulitjelma Bergverk | ||
Levahn | diesellok | 358/1967 | 600 | 3 t | Sulitjelma Bergverk | I operativ stand |
Levahn | diesellok | 357/1967 | 600 | 3 t | Sulitjelma Bergverk | |
Levahn | diesellok | 364/1967 | 600 | 3 t | Sulitjelma Bergverk | |
Levahn | diesellok | 489/1976 | 750 | 9 t | Selmer, opph. Furuholmen | |
Levahn | diesellok | 485/1975 | 750 | 9 t | Thor Furuholmen | I operativ stand |
Orenstein & Koppel | diesel MD2 | 11021/1939 | 600 | 4,5 t | Stordø Kisgruber, hentet Varaldsøy | |
Schöma | diesel CFL-30B | 3398/1972 | 600 | 6 t | Glærum kalksteinsgruve | I operativ stand |
Thamshavn | akk./kjøreledn. | 1955 | 600 | 4,5 t | Orkla Grube-Aktiebolag | Bygd med motor fra eldre Siemens-lok |
Strüver | Schienenkuli | 60491/1960 | 600 | Bro-Bane-Bygg, Oslo | Deutz-motor. | |
Kröhnke | diesel Lorenknecht | 600 | Motor mangler. | |||
Norsk Bergverksmuseum, Kongsberg | ||||||
Atlas, Ohio | akk.lok SPAFR 345A | 218826 | 750 | Skorovas Gruber | I magasin | |
GIA | diesel DHD6 | 601/2002 | 800 | Kjøpt ny | I bruk i besøkstog | |
GIA | diesel DHD6 | 602/2002 | 800 | Kjøpt ny | I bruk i besøkstog | |
Jung | diesel ZL105 | 810 | 5,4 t | Kongsberg Sølvverk | I gruven, Saggrenda. Operativ stand. | |
Levahn | diesellok | 221/1958 (??) | 750 | 1,2 t | Høyer-Ellefsen | I magasin |
Levahn | diesellok | 236/1959 | 750 | 1,2 t | Høyer-Ellefsen | I magasin |
Levahn | diesellok | 295/1964 | 750/900 | 8,0 t | Høyer-Ellefsen | Utstilt ute i Saggrenda |
Levahn | Diesellok | 321/1965 | 800 | 4,5 t | Kjøpt ny | I operativ stand, i reserve. |
Levahn | Diesellok | 494/1977 | 800 | 4,5 t | Kjøpt ny | Reserve-lok for besøkstog, stod i gruven pr. mai 2003. |
Levahn | Diesellok | 551/1994 | 800 | 4,5 t | Kjøpt ny | Reserve-lok for besøkstog |
Montania | Bensinlok | 679/1913 | 810 | 7 t | Kongsberg Sølvverk | I gruven, Saggrenda. Operativ stand |
Strüver | Schienenkuli | 60428/1957 | 600 | Knaben Gruber | I magasin | |
Stiftelsen Rjukanbanen | ||||||
Henschel | Diesel DH360 | 28639/1956 | 1435 | 41 t | Norsk Hydro - Menstad og Herøya | Står på Rjukan. Operativ stand. |
Henschel | Disel DH500 | 30274/1961 | 1435 | 46 t | Norsk Hydro - Menstad og Herøya | Står på Tinnoset Operativ stand |
Schöma | Diesel CHL40GR | 3292/1971 | 1435 | 12 t | Norsk Hydro - Rjukan salpeterfabr. | Står på Mæl.Operativ stand. Oppr. eier: Alfred Teves GmbH, Gifhorn |
Norcem, Brevik | ||||||
NEBB/Skabo | el-lok pantograf | 1943 | 1067 | Kjørholt Kalkstengruver | Utstilt i gruven. | |
Åmdals Verk gruvemuseum | ||||||
Jenbach | JW20 diesellok | 354.449/1965 | 600 | Trafik AB Grängesberg-Oxelösund, Grängesbergs gruva, Sverige. | I operativ stand. | |
Notodden (utlånt av Norsk Bergverksmuseum) | ||||||
Deutz | diesel MLH332F | 1931 el. 1932 | 770 | 7 t | Tinfos Papirfabrik | Utstilt ved traseen |
Setesdalsbanen | ||||||
Deutz | diesel OMZ117 | ca. 1935 | 1067 | Norsk Impregneringskompani, Larvik | Hensatt | |
Schöma | diesel MB | 643/1942 | 1067 | 7,0 t | Glærum kalkstensgruver | I deler, skal settes i stand. Overtatt fra Lommedalsbanen høst 2007. |
Kristiansand kanonmuseum, Møvik Fort | ||||||
Budich | Diesellok SL44/600Z | 2570/1940 | 600 | Forsvaret | I bruk | |
Titania AS, Hauge i Dalane | ||||||
AEG | Pantograflok type EL5 | 7490/1956 | 750 | 11 t | Titania (også Orkla ei kort tid) | Under restaurering. |
Jærmuseet / Vitenfabrikken, Sandnes | ||||||
Diema | diesel DS30 | 1545/1953 | 750 | Graverens Teglverk | Står i magasin. Tidligere utstilt på Maxi kjøpesenter i Sandnes. | |
Visnes gruvemuseum, Karmøy | ||||||
Diema | diesel DL-6/3T | 3142/1970 | 600 | 1,2 t | Vigsnes kobberverk | Utstilt utendørs. |
Mancha | Little Trammer akk.lok | 2783/1948 | 600 | 1,5 t | Vigsnes kobberverk, tidl. Stordø Kisgruber | Inne i museum |
Fabrikat | Type | Bygge-nr / år | Sporvidde | Vekt | Tidl. eier | Merknader |
Norsk Teknisk Museum, Oslo | ||||||
Siemens | kontaktl.-lok | 1896 | 700 | Røros kobberverk | Utstilt | |
Erling J. Wiig, Oslo | ||||||
Levahn | diesellok | 366/1967 | 600 | Sulitjelma gruber | Operativt i privat hagebane | |
Lokaltrafikkhistorisk forening, Oslo | ||||||
Levahn | diesellok | 170/1955 | 1435 | 4,5 t | OsloSporveier, oppr. Statens Havnevesen | Under restaurering |
Lommedalsbanen | ||||||
LKM Babelsberg | V10C | 388554/1974 | 600 | 16 t | Polske statlige skogsbaner, region øst | Overtatt 1996. I bruk. |
Budich | Diesellok | 2578/1939-40 | 600 | Østlandets Sjøforsvarsdistrikt Horten | Overtatt 1988. I bruk. | |
Demag | diesel ML15 | 0169/194_ | 600 | Vormen teglverk | ||
Demag | diesel ML15 | 0158/194_ | 600 | Vormen teglverk | ||
Demag | diesel ML15 | 0173/1942 | 600 | Sjøflot gruver, Surnadal | ||
Deutz | OMZ122F | 36838/1941 | 600 | 7,5 t | Trondheims Sjøforsvarsdistrikt, Steinvik | Deponert 1981. Demontert pr. 2003. |
Deutz | OMZ122F | 36839/1941 | 600 | 8,5 t | Trondheims Sjøforsvarsdistrikt, Steinvik | Deponert 1981. |
Deutz | OME117F | 36448/1941 | 600 | 2,8 t | Sjøflot gruver, Surnadal | |
Diema | DS 30/1 | 2897/1966 | 600 | 5 t | M. Kristiseter, Åndalsnes | |
Diema | DFL30/1.7 | 4139/1978 | 600 | 6 t | Høyer-Ellefsen | |
Diema | DS20/1 | 2985/1968 | 600 | 3,5 t | Eeg Henriksen A/S, Narvik | I operativ stand. |
Glaser & Pfl. | Motortralle | 9902/ca. 1935 | 600 | 0,6 t | Trondheims Sjøforsvarsdistrikt, Steinvik | |
Gmeinder | HF50B | 4096/1943 | 600 | 8 t | Østlandske Sjøforsvarsdistrikt, Horten | |
Henschel | Damplok / Brigadenlok | 14255/1916 | 600 | Kjøpt fra Tyskland 2002, oppr. skogsbane i Bulgaria | Ikke operativ | |
Jenbach | diesel LW20 | 354-512/1967 | 600 | 3,8 t | Orkla Grube-Aktiebolag | I operativ stand. |
Jung | diesel ZL105 | 600 | 5,3 t | Rødsand gruber | Motor: Deutz F2L514. | |
Kröhnke | Diesellok | 1952 | 600 | 3 t | M. Kristiseter, Åndalsnes | Med Deutz-motor. |
Levahn | akk.lok | 215/1958 | 600 | 2,2 t | Norwegian Talc Altermark | I operativ stand |
Levahn | diesellok | 262/1961 | 750 | Granfos Brug | Oppr. 1435 mm, ombygd ved UHB. Defekt motor og gearkasse. | |
Levahn | akk.lok | ca. 1978 | Astrup & Aubert, Oslo | |||
Levahn | diesellok type 25 | 350/1966 | 600 | 3 t | Sulitjelma gruber | Restaurert 1991 av Levahn. |
Levahn | diesellok | 147/1952 | 600 | 4,5 t | Risnes kalk, Trengereid, tidl. BKK | |
Levahn | diesellok | 223/1958 | 600 | 7 t | Høyer-Ellefsen / Veidekke | I operativ stand. Ombygget fra 750 mm. |
Levahn | diesellok | 155/1952 | 600 | 8 t | Østlandske sjøforsvarsdistrikt, Horten | I operativ stand |
Orenstein & Koppel | damplok | 1363/1904 | 600 | 6,5 t | Bjørkåsen gruber | I bruk - Norges minste damplok! |
Trøhaugen, Roverud | Bensinlok | 1970-talet | 600 | Nittedal Torvindustri, Skage | Volvo-motor | |
1940, ombygd 1980 | 600 | Nittedal Torvindustri, Bjørkåsen i Solør | Deutz-motor. | |||
Hjemmebygd | Bensinlok | 1938 | 600 | Ullern torvstrøfabrikk, Disenå | Ford T-motor. | |
Dresin | 600 | Nittedal torvindustri, Bjørkåsen i Solør | 3 hk Briggs & Stratton-motor. | |||
Strüver | Schienenkuli | 600 | Vårdal teglverk | |||
Strüver | Schienenkuli | 600 | Vårdal teglverk | |||
Urskog-Hølandsbanen | ||||||
Deutz | diesel F2L514F | 55020/1951 | 750 | 6,6 t | Tinfos Papirfabrik | Oppr. 770 mm |
Aurskog-Høland kommune | ||||||
Vaggarydsgravare | Diesellok m/ Deutz-motor F2L912 6231483 | 2/1979 | 600 | Lagret Halsnes | ||
Halden historiske samlinger | ||||||
AEG | Akkumulatorlok | 846/1909 | 1435 | 6 t | Saugbrugets Trelast | Lagret, ikke utstilt |
John-Steinar Strøm, Halden | ||||||
Deutz | OMZ122F | 46499/1942 | 1435 | 8,5 t | Saugbrugets Trelast | Står i privat hage. Oppr. 600 mm spv. |
Norsk Jernbanemuseum, Hamar | ||||||
Porter | Diesellok | 8225/1949 | 1435 | 35 t | Borregaard | I magasin (lokstall). |
Hohenzollern | Damp-akk. | 2728/1910 | 1435 | Rjukan Salpeterfabrikker | Utstilt, overtatt 1961 | |
Jung | diesel EL105 | 5952/1935 | 600 | Namdal Torvindustri | I magasin, overtatt 2004 | |
Sjoa og Heidal Gammeltekniske Forening | ||||||
Deutz | diesel A4L 514R |
55175/1952 |
1435 | 14 t | Vinstra kraftselskap (Vannkraft Øst), oppr. Norske Shell | Overtatt 2008. Står på Otta, skal pusses opp. |
Linker til andre relaterte sider
Norske museer
Lommedalsbanen Orkla Industrimuseum
Norsk Jernbanemuseum
Bergverksmuseet, Kongsberg
Folldal gruver, Hjerkinn
Gruvemuseet på Litlabø, Stord
Konnerudverket, Drammen
Åmdals Verk gruver
Foreninger, klubber m.m.
Industribaneföreningen (Svensk klubb)
Hedelands Veteranbane / Industribaneklubben (Dansk)
The Industrial Railway Society (Britisk)
Lokomotiv-fabrikanter - hjemmesider
Levahn Mek. Verksted (Norsk!)
BEV (britisk)
GIA (svensk)
Alan Keef Ltd (britisk)
Schöma (tysk)
Lokomotiv-fabrikanter - "Fan-sider"
Tryckluftdrivna lok i Sverige
Lokomotivfabriken in Deutschland (av Jens Merte)
DIEMA (av Lars Höpel / Dieter Resinger)
Ruston & Hornsby
Simplex
Tin Turtle (Motor Rail locos produced for the War Department)
Svenske industribanemuseer
BösJ - Böda Skogsjärnväg
LMJ - Landabanan
MJ - Munkedals Järnväg
OBJ - Ohs Bruks Järnväg
Föreningen Ryttarens Torvströfabrik
ÖSlJ - Östra Södermanlands Järnväg
Aska Vedbana
MöJ - Möja Järnväg
Nävragöls Järnväg
NGJ - Närsen - Gråntjärns Järnväg
OKJ Järnvägssamling
SPNJ- Skogsmark - Puttenutte Järnväg
ÖKJ - Örkaggens Järnväg
Danske industribanemuseer
Hedelands Veteranbane
Blovstrød Banen
Britiske industribanemuseer
Moseley Railway Trust
The Amberley Museum
The Ffestiniog Railway
The Leighton Buzzard Railway
The Llanberis Lake Railway
Ripon & District LIight Railway
The West Lancashire Light Railway
Talyllyn Railway
War Department Light Railways
Tyske industribanemuseer
Eichenberger Waldbahn
Eisenbahnfreunde Lengerich
Eisenbahnfreunde Lippe
Feld- und Grubenbahnmuseum Fortuna (FGF)
Feldbahnmuseum Hildesheim
Feldbahn im Eisenbahnmuseum Chemnitz-Hilbersdorf
Frankfurter Feldbahnmuseum
Fränkisches Feldbahnmuseum
Historische Schlanstedter Feldbahn
Matthias Richter, Dresden
Mansfelder Bergwerksbahn
Museumsfeldbahn Leipzig-Lindenau
Muttenthalbahn
Münsterländisches Feldbahnmuseum in Rheine
Stumpfwaldbahn Ramsen
Uhlenhooker Feldbahn in Rheine (Westf)
Waldeisenbahn Muskau
500 mm Feldbahnprojekt e.V.
Feld- und Werkbahnmuseum Oekoven
Feldbahnschauanlage Glossen e.V.
Historischen Feldbahn Dresden e.V.
Frank Engels Feldbahn
Feldbahn Speyerdorf
Seppelbahn
Wedeler Feldbahn
Diverse ressurser
Smalsporede industribanelokomotiver (Dansk side)
Finnish Narrow gauge Railways
The Narrow Gauge Railway Society (Britisk)
Industrial Narrow Gauge Railways (throughout Europe)
Amerikansk ordbok for gruvedrift
Museumslok fra industri, bergverk og anlegg
Listen nedenfor inkluderer lokomotiver som har status som museumsobjekter eller som er i ferd med å få det. Det står fremdeles flere gjenglemte lok og vrak flere steder rundt om i landet som ikke er med i denne listen. Tabellen som viser hver enhet er stor, slik at den er delt opp i tre deler. Hver del er løst beskrevet innholdsmessig under. Klikk på hver overskrift for å se tabellen med innhold.
- Norsk Teknisk Museum, Oslo
- Erling J. Wiig, Oslo
- LTF, Oslo
- Lommedalsbanen
- Urskog-Hølandsbanen
- Aurskog-Høland Kommune
- Halden historiske samlinger
- John-Steinar Strøm, Halden
- Norsk Jernbanemuseum, Hamar
- Sjoa og Heidal Gammeltekniske Forening
Museumslokomotiver - Del 2
- Norsk Vegmuseum, Fåberg
- Folldal gruver
- Konnerudverket, Drammen
- Norsk Bergverksmuseum, Kongsberg
- Stiftelsen Rjukanbanen
- Norcem, Brevik
- Åmdals verk
- Notodden (utlånt av Norsk Bergverksmuseum)
- Setesdalsbanen
- Kristiansand kanonmuseum, Møvik Fort
- Titania AS, Hauge i Dalane
- Maxi kjøpesenter, Sandnes
- Visnes gruvemuseum, Karmøy
Museumslokomotiver - Del 3
- Gruvemuseet Litlabø, Stord
- Sunnhordland Kraftlag, Matre i Kvinnherad
- Osbanemuseet på Stend stasjon, Fana
- Odda Kommune
- Årdal verk, Årdalstangen
- Tafjord kraftmuseum, Tafjord
- Statkraft, Sunndalsøra
- Orkla Industrimuseum, Løkken Verk
- Thamshavnbanen
- Olavsgruva, Røros
- Egge museum, Steinkjer
- Verran Kommune
- Yrjar Heimbygdslag, Ørland
- Fundia, Mo i Rana (Norsk Jernverk)
- Sulitjelma gruvemuseum
- Sulitjelma besøksgruve
- Innstrandens idrettslag, Bertnes
- Midt-Troms Museum / Skaland Graphite
- Berlevåg Havnemuseum
- Svalbard Museum, Longyearbyen
- Kings Bay Kull Comp. Ny Ålesund
- ÖSLJ, Mariefred Sverige
- Munkedals Jernväg, Bohuslän Sverige
- Feldbahnschauanlage Glossen e.V. Glossen i Tyskland
Tabellene ble sist oppdatert 31. desember 2007.
Museumsbaner med materiell fra industri og anlegg
Folldal gruver
Toget kjører daglig i sommersesongen. De besøkende kjøres 600 meter inn i gruva til Worms hall. Sporvidde 600 mm, trekkraft er et akkumulatorlok av fabrikat British Electric Vehicles (BEV).
www.folldalgruver.no
Lommedalsbanen
Norsk- og anleggs- og industribanemuseum. Spesialmuseum for jernbanemateriell med 600 mm sporvidde fra industri, anlegg
og forsvar rundt om i hele landet. Toget kjører på faste dager, rutetider er oppgitt på museets hjemmesider.
www.lommedalsbanen.no
Norsk Bergverksmuseum
800 mm sporvidde, 2,3 km bane i Christians stoll fra Saggrenda og inn i Kongens Grube.
Toget kjører passasjerer i museets åpningstider. Diesellok fra 2002 er trekkraft.
norsk-bergverksmuseum.no
Konnerudverket, Drammen
Stor samling av lok, vogner og annet materiell fra norske bergverk og annen industri. Mulighet for togtur 500 meter inn i gruva.
Sporvidde 600 mm. Ikke faste åpningstider.
www.konnerudgruvene.no
Sulitjelma besøksgruve
Togtur for besøkende 1,5 km inn i stollen. Trekkraft er to 3 tonns Levahn diesellok som har tilhørt Sulitjelma gruber. Et tredje, tilsvarende lok står i reserve.
nordlandsmuseet.no/sulitjelma_besoksgruve/
Stordø Kisgruber
Banen er over 200 meter lang inne i gruven, i dagen er banen 250 meter lang. Sporvidde 600 mm. Diesellok er trekkraft. Fremtidsplan om å bygge ytterligere 600 meter bane i friluft. Ikke faste åpningstider. Åpen dag hvert år på 1. mai, ellers åpent for grupper etter bestilling.
www.gruo.no
Åmdals Verk gruvemuseum
En 900 meter lang bane med 600 mm sporvidde ble anlagt i friluft ca. 1990. Toget har imidlertid ikke kjørt for publikum på mange år.
Kanonmuseet på Møvik Fort ved Kristiansand
600 mm sporvidde. Diesellok trekker ammunisjonsvogner rundt på området. Toget demonstreres hyppig for publikum,
men tar ikke med passasjerer.
www.kanonmuseet.no
Gaustabanen, Gaustatoppen
En 0,84 km lang horisontal bane med 750 mm sporvidde leder inn til utgangspunktet for en 1,03 km lang kabelbane med sporvidde 750 mm og 39,9 grader stigning, som går opp til Gaustatoppen. Transporten på den horisontale banen går med en akkumulator-motorvogn, bygget av Levahn i 1965. Anlegget er bygget av Forsvaret for å tjene deres interesser, men har fra 2004 vært åpent for turisttrafikk.
www.gaustabanen.no
Spenncon, Hensmoen – i drift
Spenncon Hønefoss (tidl. Østspenn) har to interne baner med sporvidde 600 mm. Den ene er 130 meter lang og brukes til å transportere betong fra blandestasjonen og inn til formene. I mange år var et DIEMA DS20-lok fra 1957 hovedlok her, men det er nå erstattet av et 3-tonns Levahn diesellok som i 2011 ble ombygget til elektrisk drift. DIEMA-loket samt et annet Levahn diesellok står i reserve.
Den andre banen er dobbeltsporet. Produksjonsanlegget ligger i midten, og det går dobbeltspor ut til lagerhallene i begge retninger fra produksjonen. Total lengde av denne banen er ca. 400 meter. Det er ti-tolv vogner på hvert spor. Inntil 2015 var det et diesellokomotiv som skubbet ut hele vognsett med ferdig, herdet hulldekke. Loket gikk på det ene sporet, men kunne skubbe ut vogner på begge sporene. Lokomotivene på denne banen ble i 2015 erstattet av traktor på gummihjul.
På begge baneanleggene er det daglig drift.
To motiv fra Spenncon Hønefoss: Vogner lastet med hulldekke og Levahn-lok i produksjonshallen.
Foto i september 2005: Per Ivar Tautra.
Institutt for energiteknikk (IFE), Halden – i drift
Instituttet (tidl. Institutt for atomenergi) drifter en atomreaktor i Halden, satt i drift i 1959. Til transport av tunge elementer - særlig brenselskapsler på ca. 10 tonn - inn og ut fra reaktoren benyttes to elektriske "sporvogner", med egenvekt på hv. 1 og 3 tonn. Lasten på en vogn kan være opptil 12 tonn. Den første vognen ble levert i 1961 fra Levahn Mek. Verksted. Denne får 220 volt trefasestrøm fra skjøteledning langs sporet. I 2002 bygde instituttet selv en tilsvarende vogn, men med akkumulatordrift. Sporet er oppimot 200 meter langt med sporvidde 750 mm.
Borregaard, Sarpsborg – i drift
Denne treforedlingsbedriften har hatt et internt normalsporet jernbanenett, tilknyttet Østfoldbanen, siden 1891. Bedriften har gjennom tidene hatt åtte damplok og seks diesellok. I dag har bedriften tre diesellok, hvorav en Kaelble-Gmeinder fra 1987 er i daglig bruk. Et diesellok, Porter 8225/1949, er bevart av Norsk Jernbanemuseum.
Tizir Titanium & Iron, Tyssedal – i drift
Ved ilmenittsmelteverket i Tyssedal (i Odda kommune) har det siden verket ble anlagt i 1986 vært en 300 meter lang normalsporet bane i drift. Banen frakter slagg fra smeltehuset ut i friluft. Slaggen størkner i vognene og blir løftet ut ved hjelp av hjullaster. Banen har fem daglige "avganger", og det går jevnt ti vogner i settet. I stedet for lokomotiv blir vognsettene trukket frem av en 39 tonns hjullaster av typen Volvo L180E. Hjullasteren går utelukkende på gummihjul og kan lett forflytte seg rundt vognsettene. Banen har norsk rekord i aksellast: 45 tonn!
Spenncon, Hjørungavåg – i drift
Denne betongvarefabrikken på Hareidlandet på Søre Sunnmøre har siden 1986 transportert ferdige betongvareelementer (hulldekke) på jernbane fra produksjonshallen og ut i to av kransporene i lagerhallene. Toget har normalt tre daglige avganger, av og til fem. Sporvidden er 900 mm. Trekkraften er åtte tonns Levahn diesellok med hydrostatisk drift, tidligere eide av entreprenør Høyer-Ellefsen. Bare ett lok er i drift, et annet står i reserve. Vognene er små, flate toakslede vogner som går sammen to og to.
NAD, Løkken Verk – trolig i drift
Norwegian Ammunition Disposal Co AS (NAD) har siden tidlig på 1990-talet drevet med destruksjon av ammunisjon. Dette skjer 930 meter under bakken i den gamle Astrup-gruva på Løkken. NAD har ikke bare tatt over gruven etter Orkla Grube-Aktiebolag, men også en hel del utstyr. Blant annet disponerer de flere akkumulatorlok. De har også kjøpt et par akkumulatorlok (fabrikat Mancha) og et større antall Granbyvogner fra Fosdalen Bergverk. To av lokene er i daglig drift, til å transportere ammunisjon 830 meter under bakken. Et tredje lok er i operativ stand, men ikke i bruk.
Spenncon, Trondheim – avviklet i 2010
Spenncon i Trondheim hadde siden 1987 en 190 meter lang intern bane med sporvidde 900 mm. Banen er i bruk mange ganger om dagen og transporterer ferdige hulldekke-elementer fra fabrikkhallen og ut på lageret. Trekkraften er et 8-tonns Levahn diesellok fra 1972. To identiske lok ble kjøpt brukt i 1987. Det andre loket stod i reserve. Banedriften ble avviklet da Spenncon la neproduksjonen av hulldekke i Trondheim og i stedet øket produksjonskapasiteten i Verdal. Anlegget ble solgt til BetoNor, som ikke har benyttet banen.
Ing. K. Thidemann, Malm – avviklet etter 2004
Etter konkursen ved Fosdalens Bergverks-Aktieselskab i Malm i 1997 ble en del av området, noen lok, vogner og en hel del annet utstyr solgt til firmaet Ing. K. Thidemann AS. Firmaet drev med fjell- og anleggssikring, og intensjonen var å utnytte noe av kompetansen som fantes ved Fosdalen Bergverk. Firmaet hadde lager inne i den gamle grunnstollen, og til å trekke vogner med utstyr inn og ut av gruva benyttet de to gamle 12,5 tonns akkumulatorlok, bygget av Siemens i 1953 og 1959. Driften er avviklet for noen år siden.
Namdal Torvindustri, Skage i Namdalen – avviklet tidlig på 2000-tallet
Namdal Torvindustri var den siste torvmyren med banedrift i Norge. De siste årene var det ikke hyppig drift, men mest på hobbybasis. Driften var underlagt Gran gård. På torvmyra lå det totalt tre kilometer jernbanespor. Når det var gode forhold, kjørte toget med fire vogner i settet. Det igjenværende loket er bygget ved Nittedal Torvindustri i 1980 og kom til Namdalen i 1984. Det veier ca. 800 kg og har en Deutz-Mag motor fra 1977. Et Jung diesellok fra denne banen ble ca. 2005 overtatt av Norsk Jernbanemuseum, Hamar.
Norwegian Talc Altermark, Rana – nedlagt 2009
Dette var den siste norske bedriften som drev skinnegående transport ved underjordisk gruvedrift. Norwegian Talc hadde akkumulatorlokomotiver i gruva helt siden 1958. De siste årene var det seks akkumulatorlok i drift, tre lok som trakk vognsettene og tre bittesmå "Mancha's Little Trammer" som bare ble brukt til "å flytte ræva på". Banelengden var ca. en kilometer pluss sidespor. Sporvidden var 600 mm. Opplasting i vognene skjedde med skinnegående Atlas LM56 kastelastemaskiner. De siste årene fremstod Altermark-gruven som et levende museum, med mye gammelt utstyr i bruk - men alt var i god stand. Gruvedriften stoppe i desember 2009. Da var talkåren brukt opp.
Arktikugol, Barentsburg – i drift
Ved dette russiske gruveanlegget er det skinnegående transport både på daganlegget og nede i gruven. I dagen er det 2 km bane fra gruveåpningen og frem til kraftstasjonen, og ca. 500 meter spor fra åpningen og inn til skråsjakten som leder ned i gruven, alt overbygd. I gruvene finnes det totalt ca. 20 km spor. Sporvidden er 600 mm over alt. Trekkraften er to akkumulatorlok og seks eksplosjonssikre diesellok, alle av eldre ukrainske modeller. Over 400 vogner er i bruk.
Informasjonen i denne artikkelen er oppdatert pr. mars 2016.