T3  17002
Plattformvogn med staker

T3 17002

Litra (type) T3
Nummer 17002
Byggeår 1914
Fabrikant Strømmens Værksted
Levert til NSB Kongsvingerbanen
I ordinær trafikk til 1970
Nåværende eier Norsk Jernbaneklubb
Lengde over buffere 8,90 m
Vognvekt 8,0 tonn
Lasteflate 21,3 m2
Lasteevne 15,5 tonn
T3 17002
Lastet med sviller
Krøderen 2007
T3 17002 Kløftefoss 2021
T3 17002 er en plattformvogn av standardtype. Den har kraftige rørstaker med strammekjettinger, og ble hovedsaklig benyttet til transport av tømmer og trelast.
 
NSB anskaffet fra 1913 en ny og kraftigere type åpne vogner. Vognen var større enn tidligere åpne vogner og 12 tonns hjulsatser var blitt standard. Vognene var uten karmer, men hadde kraftige staker av jernrør med strammekjettinger på toppen. Fra 1916 ble vogntypen levert med karmer av nedfellbare jernlemmer (litra Tl), og denne løsningen ble standard for åpne vogner på hele 1900-tallet. Frem til 1928 ble det bygget nærmere 1100 T3/Tl3-vogner. For Krøderbanen og andre baner med stor tømmertrafikk var dette den mest vanlige vogntypen.
 
17002 ble levert til Kongsvingerbanen i 1914. Vognen rullet praktisk talt uendret fram til etter krigen. Da fikk mange T3-vogner montert automatiske trykkluftbremser, og dette skjedde med 17002 i 1946. Vognen ble utrangert i 1970, men overlevde som lagervogn på NSBs verksted på Grorud fram til midten av 1990-tallet.
 
NJK overtok 17002 i 1994, og året etter var den ferdig restaurert. Vognen fremstår nå i det utseende den hadde fra slutten av 50-tallet og frem til utrangeringen.
 
Etter at vognen var restaurert ble den stasjonert på Krøderbanen, hvor den fra tid til annen ble brukt i ”somlegodstog” og andre spesialarrangementer. Den ble også i perioder benyttet til lagring og transport av sviller, telefonstolper og annet utstyr for banevedlikeholdet.

Vognen ble i november 2021 overført til Gamle Vossebanen.
 



 
----------