M1  20513
Grusvogn

M1 20513

Litra (type) M1
Nummer 20513
Byggeår 1913
Fabrikant Eidsfos Verk
Levert til NSB Drammenbanen
I ordinær trafikk til 1988
Nåværende eier Norsk Jernbaneklubb
Lengde over buffere 8,18 m
Vognvekt 5,6 tonn
Lasteflate 15,8 m2
Rominnhold 5,0 m3
Lasteevne 11,0 tonn
Merknad Hensatt
M1 20513 Filipstad 1981
M1 20513 Kløftefoss 2010
M1 20513 er en grusvogn av standardtype, beregnet for transport av grus og masse til anlegg og vedlikehold av jernbanen. Den kan også brukes til alle typer løsgods som kull, malm, stein, skifer og byggematerialer.
 
M1 20513 ble levert fra Eidsfos Verk i 1913 i en serie på 30 grusvogner til den smalsporede Drammenbanen. Vognene var bygget som normalsporvogner med vognbredde på 2,65m, men midlertidig montert for bruk på smalspor.
Vognene ble benyttet under den store omleggingen av Drammenbanen fra dampdrevet smalsporbane med enkeltspor til elektrisk drevet normalsporbane med dobbeltspor. Etter at anlegget var ferdig ble vogn 20513 bygget om til normalspor i 1923. Forøvrig rullet vognen praktisk talt uendret hele sin driftstid og ble først utrangert i 1988.
 
Vogn 20513 overtatt av Norsk Jernbaneklubb ved utrangering. Den har siden vært plassert på Krøderbanen og er i den utførelsen den hadde ved utrangering.
Vognen benyttes for tiden til lagring av vognkassen fra en kjølevogn litra Hv2 som mangler understell.
 
 
----------