item, $params); ?>

Øf3  24030
Bunntømmingsvogn med bremserhus

Øf3 24030

Litra (type) Ø3
Nummer 24030
Byggeår 1916
Fabrikant Hamar Jerrnstøberi
Levert til Meraker Brug
I ordinær trafikk til 1970
Nåværende eier Norsk Jernbanearv
Lengde over buffere 6,90 m
Vognvekt 9,2 tonn
Lastevolum I (malm) 6,1 m3
Lastevolum II (kalk) 8,0 m3
Lastevolum III (koks) 11,8 m3
Lasteevne 13,5 tonn
Øf3 24030 Under oppussing
Kløftefoss 2009
Øf3 24030 Under oppussing
Kløftefoss 2011
Øf3 24030 Kløftefoss 2012
Øf3 24030 Kløftefoss 2012
Øf3 24030 Med nedslåtte sidelemmer
Kløftefoss 2013
Ø3 500120 Ø3 500120 i Muruvik 1965
Ø3 500094 Ø3 500094 i Trondheim 1958
Øf3 24030 er en bunntømningsvogn av spesialtype. Vognen ble benyttet til transport av malm og andre typer løsgods.
 
Meraker Brug bygget i 1915 et nytt smelteverk basert på strøm fra kraftverket i Kopperå. Verket produserte etter hvert flere produkter som karbid, ferrokrom, ferrosilisium og silisium. Alle råvarer kom med båt til Muruvik mellom Hell og Hommelvik og ble alt fraktet med tog opp til Kopperå på Meråkerbanen.
Til denne transporten ble det bygget en serie på 30 spesialbyggede kisvogner som fikk litra Ø3 og ble registrert som privatvogner. Noen år senere ble det bygget ytterligere 50 vogner av en litt endret utførelse. Disse ble imidlertid ikke registrert som privatvogner, men gikk inn i NSBs vognpark.
Vognkassene ble bygget i stål med tømmeluker i bunnen tilsvarende vogner som tidligere var bygget for smalt spor til Røros-, Thamshavn- og Sulitjelmabanen. Vognene hadde ved leveransen merker for tre lastehøyder for kis, kalkstein og kull. Senere ble flere andre råvarer aktuelle, som jernmalm, kvarts, koks og pellets. For å hindre overlasting var den øverste delen av lastekassen utført med hengslede lemmer som ble slått ned når vognene skulle frakte last med høy egenvekt.
I hver ende av vognene var det små lasteplattformer hvor det kunne plasseres annet gods som skulle til eller fra virksomheten på Kopperå.
 
Vogn 24030 ble levert fra Hamar Jernstøberi i 1916 i den første serien på 30 slike vogner. De seks siste av disse vognene, herunder 24030, ble utstyrt med et stort bremserhus og fikk litra Øf3. Bremserhuset var mye større enn det som ellers var vanlig, og ble utstyrt nesten som en konduktøravdeling med ovn, servant, klappsete for bremseren og signalmidler.
For å få plass til det store bremserhuset måtte lastekassen bygges litt kortere i den ene enden. Øf3-vognene ble dermed usymmetriske, og fikk også litt mindre lastekapasitet enn de øvrige Ø3-vognene.
 
Vognene hadde opprinnelig påskriften Meraker Brug på sidene. I 1933 ble smelteverket overtatt av Union Carbide og påskriftene ble endret Meraker Smelteverk.
I 1934 bestemte den internasjonale jernbaneunionen at alle privateide godsvogner skulle ha nummer i 500000-serien. 24030 ble da omnummerert til 500123.
Bremserhuset ble fjernet i 1954 etter at flere av kisvognene ble utstyrt med trykkluftbremser, men 500123 fikk bare gjennomgående bremseledning.
 
I 1970 ble det levert nye boggivogner til kistransporten. Alle de gamle vognene ble utrangert og hugget opp med unntak av vogn 500123 som ble overlatt til Norsk Jernbaneklubb.
I 1992 ble oppussing igangsatt, men arbeidet stoppet opp i en periode og ble fullført først i 2012. Vognen er nå tilbakeført til tilnærmet opprinnelig utførelse, og det store bremserhuset er rekonstruert etter de opprinnelige tegningene.
Vognen har også fått tilbake sitt opprinnelige nummer, og fremstår med utseende og påskrifter fra 1933/34.
Den er nå stasjonert på Krøderbanen.
 
 
 
----------