Jernbanenyheter

Marerittuke på T-banen

Tre ulike problemer, på tre ulike stasjoner har satt T-bane-nettet ut av spill tre dager denne uka. Fredag skulle alt være fikset igjen. Men nei, i dag er det akkurat like ille som i går. 

Dagsavisen

Setter opp NM-tog fra Oslo og Gjøvik

NSB setter opp ekstra togtilbud på Gjøvikbanen i forbindelse med ski-NM på Lygna. 

Oppland Arbeiderblad

Omkom etter T-banepåkjørsel

En 16 år gammel jente omkom torsdag ettermiddag etter å ha blitt påkjørt av T-banen ved Holstein stasjon i Oslo. 

VG

Store forsinkelser på T-banen i Oslo torsdag

Det er forsinkelser og innstillinger på samtlige T-banelinjer i Oslo torsdag morgen. Feilen blir ikke rettet med det første. 

Aftenposten

Vil få NSB til å tenke nytt

Fylkeskommunen ønsker å få gjort noe med den kortsiktige situasjonen til pendlerne. 

Mofs Avis

Rita kjenner stolthet når togvogna er rengjort

– Når jeg går fra en vogn jeg har rengjort, føler jeg meg stolt, sier renholder og tillitsvalgt, Rita Evenholm. 

NJF magasinet

Slik kan Ekebergparken holdeplass bli

Planer for å legge deler av Ekebergbanen i tunnel er nå ute på høring.

Nordstrands Blad

Jernbanereformen er helt nødvendig

Mens jernbanen under de rødgrønne forfalt med en milliard kroner i året, rustes den nå opp. 

Dagbladet

Da vinteren var hvit, og trikken var hvit og lyseblå

For alle som ønsker seg en hvit vinter, og vil mimre litt tilbake til den gang trikken var en Høka-vogn, har vi samlet et utvalg vinterlige trikkebilder – på Kjelsåstrikkens linje – fra oslobilder.no.

Nordre Aker Budstikke

Nekter å kutte i trikketilbudet

AtB har foreslått en rekke kutt i antall avganger med Gråkallbanen. Det vil ikke politikerne og trikkeselskapet finne seg i. 

Adressa (ekstern lenke)

Fortsatt langt igjen til målet

Slik ser det ut på Lysaker stasjon i dag. Ingen kan si når Fornebubanen ser dagens lys. 

Budstikka

Lover Steia uten anleggsvirksomhet

Ordfører Johnny Hagen lover at det skal bli folkefest på Steia 14. juli når NRKs Sommertoget ankommer, og det uten anleggsvirksomhet. 

Østlendingen

Her er det nestenulykker hver uke

På Jernbaneovergangen ved Espern i Hamar var det flere nestenulykker enn noe annet sted i landet i fjor. 

NRK Hedmark og Oppland

Det farlige sporskiftet

Jernbanen trenger opprustning og investeringer, ikke flere eiere. 

Dagbladet

Lovar Oslo–Bergen på fire timar innan 2025

MDG meiner Bergensbanen på maks fire timar er fullt mogleg innan 2025. Dei som planlegg jernbaneutbyggingane er ikkje like optimistiske. 

NRK Hordaland

Etterlyser mer lokalt engasjement for Sørlandsbanen

Lokalpolitikerne på Sørlandet er alt for tause om jernbaneutbyggingen i landsdelen, mener Oddvar Skaiaa som satt som leder for Jernbaneforum Sør i 12 år. 

NRK Sørlandet

Mener ny stasjon gjør Hamar til taperby

Erling Dokk Holm mener Hamar gjør seg selv til en taper ved å legge stasjonen ved Vikingskipet. By-spesialisten støttes fra distriktets desidert største utbygger. 

Hamar Arbeiderblad

Ringeriksbanen må stenges i årevis for å bygge stasjon

Det skal trolig mye til å få bygget en stasjon på Avtjerna på et senere tidspunkt. Da må nemlig den nye traseen til Ringeriksbanen stenges i årevis. 

Budstikka

Ny rekord for dresintrafikken

Stadig flere har lyst til å se bygdene i Land fra setet på en dresin på Valdresbanen. 

Oppland Arbeiderblad

Staten nekter å betale mer for Fornebubanen

Løftet om at staten skulle ta halve regningen for Fornebubanen ble gitt uten forbehold. Nå varsler staten at den ikke vil være med på å dekke budsjettoverskridelser.

Budstikka

Ruter fjerner snikernes favorittunnskyldning

Nå rulles USB-ladere ut på kollektivtransporten i Oslo og Akershus. 

tek.no

Enda mer buss for tog

Vær forberedt på enda flere innstilte tog. NSB skal bruke 1,2 milliarder kroner på buss for tog fram til utgangen av 2020. 

Dagsavisen

Bekymringer for Steia når Sommertoget kommer

Alvdal Senterparti er bekymret for at anleggsarbeidet på Steia ikke er ferdig når Sommertoget kommer til Alvdal i sommer. 

Østlendingen

Ofotbanen stengt på grunn av rasfare

Ofotbanen ble stengt onsdag kveld, på grunn av rasfare. 

Fremover

Banearbeider kan gi banesår

Den store suksessen med flere og raskere tog mellom Oslo og Stockholm kan spore av, frykter riksdagsmedlem. 

Dagsavisen

Britiske togselskaper nedbemanner og øker billettprisene

Konduktørene streiker mot de de mener er svekket sikkerhet. Kundene protesterer mot billettpriser som stiger langt raskere enn inntektene. 

NJF magasinet

Slik blir stasjonene – men vil ikke si når Fornebubanen blir ferdig

De tre stasjonene på Fornebubanen i Oslo er i ferd med å bli ferdig regulert. 

Budstikka

Hvorfor kan ikke tog og buss korrespondere?

Da toget ankom Halden, valgte jeg å ta taxi istedet for å vente en time og 45 minutter på neste buss. 

Halden Arbeiderblad

Staten legger opp mot syv milliarder kroner på bordet for å få bygget Fornebubanen

Oslo og Akershus får 6–7 milliarder kroner til Fornebubanen pluss to milliarder til blant annet sykkelløsninger. 

Aftenposten

Du bør være allergisk for å reservere gode seter på Rørosbanen

Dersom man bestiller en togreise på Rørosbanen på nett, får man også velge sete. Men halve toget er satt av for allergikere på sørgående tog. Nea Radio viser deg hvordan du kan låse opp disse setene for reservering så du slipper å sitte i motsatt kjøreretning til Hamar. 

Nea Radio

20 år siden de første konkrete planene for Fornebubanen

– Et eksempel på hvordan det ikke skal gjøres, mener byforsker Erling Dokk Holm. For 20 år siden ble de første konkrete planene om bane til Fornebu lansert. 

Budstikka

Her kan det bli nye stasjoner

Flere titall byer og steder kan få nye jernbanestasjoner i årene som kommer. 

Dagsavisen

NSB klarer ikke å sette opp tog til Raw Air

Manglende togmateriell tvinger Raw Air over på asfalt i åpningsåret. 

Drammens Tidende

InterCity løser persontrafikk, men hva med gods?

InterCity skal styrke togtilbudet mellom byene, men planene tar ikke hensyn til godstrafikken. 

Halden Arbeiderblad

Frykter dyrere billetter når det blir anbud på tog

Når Sørlandsbanen blir konkurranseutsatt kan kontrakten føre til dyrere reiser, frykter tillitsvalgte. Jernbanedirektoratet avviser at prisene skal få løpe løpsk. 

NJF magasinet

Gods på bane – satsing eller forvitring?

I flere tiår har det vært et politisk ønske å flytte godstransporter fra vei til sjø og bane, av hensyn til bl.a. miljø og trafikksikkerhet. Likevel har togets markedsandel gått ned. 

Jernbanealliansen

Nytt strømforsyningsanlegg tåler orkan

I 2016 fikk Jærbanen nytt strømforsyningsanlegg mellom Egersund og Sandnes. Her er filmen som forteller om prosjektet.

Bane NOR på YouTube