Jernbanenyheter

NSB setter inn 14300 ekstraplasser på påsketogene

NSB ser i år igjen at behovet for å reise med tog i påsken er stort. 

NSB

Her drar kongen og dronningen på påskeferie

– Påskesmurning, svarte en opplagt kong Harald da han ble spurt om hva slags skismurning han tar med seg på påskefjellet. 

TV2.no

NSB – ledende på selvbetjente kunder

Ingen andre togselskaper har klart å gjøre kundene så selvbetjente som NSB. Det fortalte konsernsjef Geir Isaksen om under konferansen Smart Rail Europe i Amsterdam onsdag. 

NSB

Riv ned skiltet «Drammen stasjon»

«Drammen stasjon» står det over inngangen til Drammen jernbanestasjon. Akkurat som vi har bare en stasjon i Drammen. 

Drammens Tidende

Fraktet fra Svalbard og tilbake

I 2016 fraktet Bring et 108 år gammelt lokomotiv fra Ny-Ålesund på Svalbard til Urskog-Hølandsbanens verksted på Sørumsand i Akershus. 

Anleggs og Transportmagasinet

Endelig skal trikken stoppe i Welhavens gate igjen

Etter et fravær på ett og et halvt år skal trikken snart stoppe igjen i Welhavens gate på Frogner. Beboerne i området er svært fornøyde. 

Vårt Oslo

Ikke rør stasjonen vår

Bane Nor har laget en evalueringsrapport på bestilling fra Samferdselsdepartementet og Frps samferdselsminister Solvik Olsen. Rapporten hevder at stoppet på Steinberg medfører forsinkelser som først og fremst forstyrrer kryssingen ved Hokksund stasjon, som igjen skaper forsinkelser som kan spre seg i andre kryssinger i jernbanenettet. 

Drammens Tidende

Dårlig dag for Innlandet

Onsdag ble ny Nasjonal transportplan (NTP) lagt fram. Lobbykampanjen for å få inn dobbeltspor til Brumunddal i 2026 i ny Nasjonal transportplan, lyktes ikke. 

Hamar Arbeiderblad

Store jernbaneinvesteringer, men mye skal ut på anbud

Statlige bevilgninger for den nye nasjonale transportplanen er på 933 milliarder kroner. Jernbanen får 45 prosent av investeringene, men Jernbaneforbundet er kritiske til hvordan utbyggingene skal gjennomføres. 

NJF Magasinet

Vil ha prisen på jernbane helt fram til Tromsø

Jernbanedirektoratet skal regne på kostnaden for 400 km ny jernbane til Tromsø. 

Nordlys

Kortere reisetid med tog

Legger til rette for kjøring med lengre togsett. 

Innherreds Folkeblad

14,7 mrd til Fornebubanen og ny sentrumstunnel

Ny sentrumstunnel for T-banen i Oslo får 8,7 milliarder kroner i Nasjonal transportplan. Fornebubanen får seks milliarder kroner. 

NRK Østlandssendingen

Årets konduktør

Man sitter der på toget etter en helg med tett program både dag og kveld. 

Hamar Arbeiderblad

Kun ett spor i bruk på Østfoldbanen frem til søndag

Ett spor blir stengt under Bane Nors arbeid med å stabilisere en skråning som holder på å falle ut like ved Oslo S. 

Moss Avis

Utvikler felles billettsystem for store deler av Sør-Norge

Løsningen bygges rundt RuterBillett-appen, med felles baksystem for de ulike kollektivselskapene. 

digi.no

Nå er skiltet fjernet

Bane Nor har hørt på bergensernes misnøye med skiltet som ble montert på stasjonsbygningen forrige uke, og har nå bestemt seg for å fjerne det helt og holdent. 

Bergensavisen

Jordras utenfor Oslo S fører til forsinkelser

Inngående Østfoldbane er stengt for togtrafikk etter at det er registrert uforutsette bevegelser i grunnen på østenden av Oslo S. 

Nettavisen

Stenger Nationaltheatret T-banestasjon i påsken

T-banen vil ikke gå mellom Nationaltheatret og Stortinget i påsken. Omtrent 20 millioner kroner skal brukes på oppgradering på en uke mens stasjonen er stengt. 

Aftenposten

I påsken må du ta buss og t-bane fram og tilbake til Oslo

NSB råder deg til å beregne god tid når du skal fram og tilbake fra Oslo i påsken. Det er nemlig buss for tog på grunn av arbeid med Follobanen. 

Østlandets Blad

Støre diskuterte togprivatiseringen med NSB-ansatte

Motforestillingene mot regjeringens reform kom tett da Jonas Gahr Støre tok toget fra Lillehammer til Oslo. 

NJF magasinet

Banen som gikk av sporet

Kontroversene rundt utsettelsen av Ringeriksbanen bør ha lært regjeringen to ting. 

Bergens Tidende

Gammel togstasjon blir verdens største startup-kollektiv

En tidligere togstasjon i Paris har blitt kjøpt opp for 216 millioner dollar - nå skal den brukes til å samle bedrifter og innovatører under ett tak. 

E24

Infranord fikk siste totalentreprise på Follobanen

Bane Nor har tildelt Infranord Norge AS kontrakten for jernbaneteknisk arbeid knyttet til innføring av Follobanen til Oslo S. 

bygg.no

Beboere i Skovveien vil ikke ha Briskebytrikken

Nystartet velforening maner til kamp mot at Briskebytrikkens trase flyttes til Skovveien. 

Vårt Oslo

Nord-Norge-banen – den store togbløffen

Denne mannen venter enten i det lengste på å gi Nord-Norge gladnyheter om tog. Eller så står han bak tidenes togbløff. 

Fremover

Gi jernet for jernbane

Tiden er inne for å komme på banen: I den litt udefinerbare nordområdesatsingen er jernbane det mest konkrete, håndfaste og framtidsrettede prosjektet vi nå kan gå i gang med. 

Troms folkeblad

Her måker 40 LKAB-ansatte toget ut for hånd

I kampen "naturkreftene mot jernbanen" har førstnevnte helt siden søndag ledet. 

Fremover

Ble bedt om å flytte seg fra ett gulv til et annet på toget

Lena Olsen ble sittende på gulvet mellom to av NSBs komfortvogner da toget til Oslo var fullt torsdag morgen. Det var ikke problemfritt. 

NRK Østfold

Trikk + sykkel = sant

Er ikke alle nord for Storo litt stolt av trikken? Isåfall er det med god grunn. 

Nordre Aker budstikke

En av verdens bratteste gondolbaner

Vi fikk prøvekjøre den nye gondolen i Loen. 

Teknisk Ukeblad

Frykter jernbanen vil dele golfbanen

Grunneiere og golfentusiaster frykter det planlagte dobbeltsporet mellom Tønsberg og Larvik vil dele banen til Vestfold golfklubb i to. 

NRK Vestfold

Tromsbane-prosjektet må komme først

Dagens Nordlandsbane på 700 kilometers lengde fra Bodø til Trondheim er utdatert teknologisk og beliggende i en trasé svært utsatt for ras og utglidninger. 

iTromsø

Både Ekebergtrollet og naboene i Mosseveien rister på hamsen når Follobanen trenger seg på

Vi trodde først det var krig, sier sykepleierstudentene Sophie Stark (t.h) og Victoria Madelen Haukeland som bor i kollektiv kloss oppi sprengningsarbeidene til Follobanen. Under den gamle trevillaen i bakgrunnen ligger tunnelinnslaget.

Vårt Oslo

Oslo før: Ekebergbanen i 100

I år er det 100 år siden Ekebergbanen ble født, og gavebordet bugner av originale gaver: Planer om en ny tunnel og et oppusset Jomfrubråten stoppested. 

Aftenposten

Mjøsatunnel: El-ledning tåler ikke farten. Holmestrand: Selve tunnelen tåler ikke farten.

Togene i helt nye tunneler ved Mjøsa og Holmestrand skulle tåle 250 km/t. Nå må de kjøre i 130 på grunn av to helt forskjellige problemer. 

Aftenposten

Togristingen kan i verste fall gi redusert hastighet helt til august

Vet fremdeles ikke hvorfor toget rister – men håper svenskenes løsning kan hjelpe på problemet. 

Teknisk Ukeblad

Hårt väder stoppar tågen

Det dåliga vädret och ett tåg som kört fast stoppar tågtrafiken mellan Kiruna och Narvik.  –Tidigast på lördag morgon kör vi igång igen, säger Tobbe Lundell, ställföreträdande presschef på SJ. 

svt.se