Jernbanenyheter

Ingen har det så travelt som en død laks

I dag holdt regjeringa pressekonferanse der de fortalte hva de vil satse på i Nasjonal transportplan, NTP. Det viktigste punktet var jernbanesatsingen de neste årene, med ny jernbanetunnel under Oslo og bygging av dobbeltspor på det ytre Intercity-triangelet. Men hva med laksen? 

NRK Trøndelag

Det skal bli togavganger fra Ski hvert 10. minutt

Abid Raja lover flere togavganger mellom Oslo S og Ski. 

Enebakk Avis

Oslo-tunnel forsinker dobbeltspor til andre byer

Oslo sentrum må graves opp for å få på plass nye tunneler for jernbane og t-bane. Staten tar hele regningen for toget, men trolig bare halve regningen for ny t-banetunnel under Oslo sentrum. 

VG

Ruter mener storregion vil gi bedre løsninger

Kollektivselskapet vil derfor gjerne samarbeide med Østfold og Buskerud, uavhengig om region Viken blir noe av eller ikke.

NRK Østlandssendingen

Vil bruke 52 mrd. på tog

Det borgarlege samarbeidet har ikkje alltid gått på skjener. Men 52 milliardar kroner til jernbane må kunne kallast drahjelp til å halde seg på same spor. 

NRK

Leter etter toetasjes tog til Østfoldbanen

Toetasjes tog kan være en realitet på Østfoldbanen neste år. Nå letes det med lys og lykte etter dobbeltdekkere. 

Moss Avis

Sørlandsbanen skal få dobbeltspor og 250 km/t

Regjeringen og samarbeidspartiene er enige om å bygge dobbeltspor på Sørlandsbanen. Strekningen skal klargjøres for en fart på inntil 250 kilometer i timen. 

NRK Sørlandet

Bør ikkje Arna – Voss prioriterast?

Pressekonferansen på Arna stasjon med dei fire borgarlege listetoppane til Stortingsvalet i år var ei stusseleg oppleving. 

Bergensavisen

Stor satsing på gods på jernbanen

Regjeringen og støttepartiene er enige om å elektrifisere Rørosbanen mellom Hamar og Elverum som ledd i den nye godsstrategien i ny Nasjonal transportplan. 

Hamar Arbeiderblad

3,6 milliarder til trøndersk jernbane

Trønderbanen og Meråkerbanen får 3,6 milliarder kroner i løpet av de nærmeste årene. Det kom fram på et pressemøte i Steinkjer onsdag. 

NRK Trøndelag

Vil heller se bygging av jernbane enn vei utenfor Tromsø

– Det er greit med ei avklaring om ny innfartsvei til Tromsø, men det løser ikke de fremtidige transportutfordringene, sier Naturvernforbundet. 

NRK Troms

Jubler for milliarder til jernbane

Regjeringen sprøyter inn rundt 6,5 milliarder kroner til elektrifisering av jernbane i Nasjonal transportplan. Skognæringa mener storsatsingen savner sidestykke i norsk historie. 

NRK Hedmark og Oppland

På Frogner savner de trikken, men får kontant nei fra Ruter

Eldre på Frogner sliter bokstavelig talt i motbakke etter at 12-trikken ble flyttet. 

Vårt Oslo

Planene for Grefsenveien er en reell nedprioritering av trikken

Grefsen-beboere er redd egne sykkeltraseer i Grefsenveien i realiteten vil gi trikken dårligere forhold enn i dag. 

Nordre Aker Budstikke

Toglederne får utfordringer med flere aktører på skinnene

Hvis regjeringen får det som den vil, kommer det til å bli atskillig flere selskaper som skal kjøre persontrafikk på norske skinner i løpet av de neste årene. Det kan by på utfordringer. 

NJF Magasinet

Like miljøvennlig å kjøre bil som å ta tog

Ifølge NSBs billetter er det ikke mer miljøvennlig å ta toget mellom Steinkjer og Trondheim enn å kjøre bil. – Beklagelig, sier gruppeleder i Miljøpartiet. 

NRK Trøndelag

Slik snudde det for Bergensbanen

For noen år siden virket Bergensbanen ute i mørket, skjøvet til side av det moderne Intercity-prosjektet på Østlandet. 

Bergens Tidende

Frykter forsinkelser av jernbanebygging

Fylkesordførerene i Telemark, Oppland og Østfold er bekymret for at byggingen av Intercitytriangelet på jernbanen blir forsinket. 

NRK Telemark

Raus på Arna stasjon: Solberg delte ut penger i hjemfylket

Statsminister Erna Solberg (H) delte ut sentrale biter fra Nasjonal transportplan (NTP) på Arna stasjon i Bergen tirsdag. 

ABC Nyheter

Stasjon på Avtjerna

Utbygging av boliger på Avtjerna sies å være utelukket dersom det ikke lages stasjon på ny Ringeriksbane. 

Budstikka

Hvor skal godstogene gå?

Skal godstog mellom Oslo og Göteborg benytte det nye dobbeltsporet? 

Sarpsborg Arbeiderblad

Nå reiser de landet rundt og drysser samferdselsgaver - i Oslo løftes jernbanetunnel frem

Ny jernbanetunnel under Oslo rykker frem i køen når Regjeringen og støttepartiene er nær full enighet om ny nasjonal transportplan. 

Aftenposten

Pendlere og studenter sørger for rekord for Trønderbanen

Aldri har så mange reist med tog på Trønderbanen. 

Adressa

Tid for raskt tog i Trøndelag

Vi står foran et linjeskift for jernbanen i Trøndelag. Når har Bane Nor slått fast at et nytt dobbeltspor skal gå i lang tunnel mellom Ranheim og Hommelvik. 

Adressa

Advarer mot tog-stopp på Hamar

NHO Innlandet frykter hele regionen vil lide dersom dobbeltsporet aldri kommer til Lillehammer. 

Gudbrandsdølen Dagningen

Utstillingsåpning: På skinner

Visste du at t-banelinja Majorstuen-Holmenkollen åpnet allerede i 1898? Jubileumsutstillingen «På Skinner» viser hvordan banenettet har utviklet seg fram til i dag.

Oslo Museum

Nye Prinsens gate åpnet i dag, skal gi liv i trauste Kvadraturen

I dag ble nye Prinsens gate endelig åpnet etter to år med byggearbeider og 490 millioner kroner i kostnader.

Vårt Oslo

Trang start for Nye Prinsens gate

I dag er det offisiell åpning Nye Prinsens gate som er øremerket for trikketrafikk i to retninger. Dagen fikk en dårlig start. 

Aftenposten

Par mistet toget på Finse stasjon. Bestilte sjøfly til Bergen

– Jeg har nok historier til å skrive en hel bok, sier tidligere stasjonsmester på Finse stasjon. 

Bergens Tidende

Brann i togvogn etter at kjøreledning ble revet ned

Søndag formiddag var det full brannutrykning til Hvalstad stasjon.

Budstikka

Sløyf navnet superbuss

Da Trondheim satset på buss, var det et valg av det nest beste. Det beste hadde vært bybane i egen trasé. 

Adressa

På god vei til å satse fullt ut på Bybanen

Fagetaten i kommunene mener at Bybanen til Fyllingsdalen bør bare være begynnelsen. På en skikkelig ringbane som dekker det meste av Bergen vest. 

Bergensavisen

Tunnelen som vi heier på

Skinnegangen har definitivt gjort sitt. Skinner, sviller, stolper og kabler skal vekk. Fjellet har effektivt omfavnet toget. 

Jarlsberg Avis

Trikk i tunnel gir sykkelfelt i Kongsveien

Oslo kommune vil fjerne trafikkproppen nederst i Kongsveien. Trikken skal inn i fjellet for å gi plass til sykkelfelt. 

Aftenposten

I Sverige har 1000 av disse redusert støy og økt levetiden på skinnene

Nå har Norge fått sine fem første. 

Teknisk Ukeblad

Kongsveien: Gode nyheter for alle trafikantgrupper

Trikken i tunell, tosidig sykkelfelt, god plass til fotgjengere og bredere kjørefelt for bilene. Dette er den anbefalte løsningen for den kronglete og smale delen av Kongsveien mellom Sjømannsskolen og Konows gate.

ByplanOslo

Jernbanereformen kan gi forsikrings-sjokk

Hvert enkelt selskap må tegne egne forsikringer. Stortinget har ikke blitt informert om kostnadene. 

Frifagbevegelse